Estrella Hållbarhetsredovisning 2022

Hållbarhetsåret 2022 med Estrella - Schyssta snacks för en hållbar framtid

Minskad resursanvändning. Nya samarbeten och initiativ. Utökat ansvarstagande. Ny hållbarhetsstrategi. För femte året i rad publiceras Estrellas hållbarhetsrapport där vi fördjupar oss i vad vi har uppnått och utvecklat i vårt arbete för ett mer hållbart samhälle. Nytt för i år är att vi breddat perspektivet och lyfter såväl framgångar som utmaningar och det strategiska arbetet framåt utifrån våra mest väsentliga områden.

Under 2022 har Estrella arbetat fram en ny hållbarhetsstrategi som omfattar fyra områden: Ansvar för Konsument, ansvar för Miljö, ansvar för Anställda och Socialt ansvar.

Några höjdpunkter från 2022 års hållbarhetsrapport:

• Minskad resursanvändning trots ökad försäljning
    Trots att Estrella under 2022 producerat mer snacks än någonsin tidigare har vi minskat
    - den totala energiförbrukningen med 5%
    - vattenförbrukningen med 11%
    - ätbart avfall med 35% och ätbar potatis med 37%
  • Minskad plast från förpackningar med 12% sedan 2018
    Genom produktionstekniska framsteg och materialutveckling har Estrella tunnat ut och kortat ner flera förpackningar. Detta har lett till att
    - plasten från konsumentförpackningarna minskat med 12% sedan 2018
    - användningen av plastfilm för paketering av snackspallarna minskat med 36%
  • Estrella och Intersnack Group åtar sig att halvera utsläppen av växthusgaser
    Utsläppen ska halveras under de kommande 10 åren i linje med Science Based Targets initiative (SBTi).
  • Produkter fria från Palmolja
    Trots läget i världen har Estrella inte gått över till palmolja. Långsiktiga samarbeten och avtal, samt produktstrategiska beslut har gjort att Estrella kunnat fortsätta undvika palmolja under oljebristen.
  • Honest Cashew för schyssta villkor genom cashewnötens värdekedja
    Honest Cashew är ett initiativ utvecklat av Estrellas ägare Intersnack (Cashew company) för att säkerställa goda arbetsförhållanden längs hela leverantörskedjan. Schyssta cashews smakar bättre.
  • 467 rapporterade riskobservationer
    Det är viktigt att upptäcka, erkänna och motverka risker i arbetsmiljön. Desto fler riskobservationer vi tillsammans rapporterar desto fler olyckor kan förebyggas.
  • 300 ungdomar deltar i Klubbar för klimatet
    300 ungdomar från lokala idrottsklubbar slöt upp med Estrella och Städa Sverige under årets ”Klubbar för Klimatet” för att plocka skräp i naturområdena runt Angered. Som tack fick deltagarna bidrag till klubbkassan. 3,5 ton skräp plockades 2022 och tillsammans har klubbarna plockat 11,6 ton skräp från lokalområdet de senaste fyra åren.

Du hittar hela hållbarhetsrapporten för år 2022 här.