Fortsatt ingen palmolja i Estrellas produkter!

Ingen palmolja i Estrellas produkter – Schyssta snacks för klimatet och hälsans skull

Estrella har sedan länge valt att producera snacks utan palmolja och var först i Norden med micropopcorn helt utan palmolja. Idag finns det ingen palmolja i några av Estrellas snacks.

Läget i världen har förändrat marknadens förutsättningar. Kriget i Ukraina har påverkat råvarusituationen där bland annat tillgången till solrosolja minskat, vilket lett till att många livsmedelsproducenter har sökt sig till andra alternativ. Till följd av detta har användningen av palmolja återigen ökat efter att under många år ha minskat. Palmolja har många eftertraktade egenskaper men den storskaliga produktionen är problematisk för miljö, djur och människor i de länder som den produceras. Däribland problem som regnskogsskövling och dåliga arbetsförhållanden.

Estrella tar så långt det är möjligt avstånd från att ta in riskråvaror i sortimentet. Därför är Estrella stolta över att, trots läget i världen, fortsatt kunna erbjuda snacks utan palmolja. Istället används idag en blandning av svensk rapsolja och solrosolja från Frankrike och Ungern som innebär flera positiva faktorer för både hälsa och miljö: Det innehåller betydligt lägre andel mättat fett i både solros- och rapsolja än palmoljan och svensk rapsolja bidrar dessutom till ett rikt odlingslandskap och närodlad olja innebär ett lägre klimatavtryck.

Under initiativet "Bara schyssta snacks" har Estrella under många år arbetat målmedvetet med hållbarhet ur perspektiven hälsa, samhälle och miljö. Arbetet med hållbarhetsfrågan fortsätter samtidigt som ambitionsnivån ständigt höjs.

Bland många initiativ listas några nedan:

• Estrella har sedan 2020 en koldioxidneutral produktion i fabriken i Angered. Det innebär att Estrella har ställt om till förnybara energikällor för drift av pannor och av övrig utrustning där koldioxiden som släpps ut ingår i ett kretslopp och mängden i luften inte ökar. Hösten 2017 tecknades ett avtal för leverans av biogas till fabriken i Göteborg. Sedan dess har CO2-utsläppen som används i produktionen minskat med 94% och Estrella har miljö-el sedan 2020. För att kunna uppnå neutralitet klimatkompenseras den gasol som används vid tillverkning av popcorn (0,2 procent av totala energiförbrukningen).*
  • Estrella har minskat plasten i sina påsar utan att göra anspråk på innehållet. Detta har gjorts både genom att kapa längden på påsarna men också genom att göra påsarna tunnare. Estrella arbetar med att minska plastanvändningen i hela kedjan och även plastfilmen runt snackspallarna har reducerats med 36%. Arbetet är en del av det antagna Plastinitiativet 2025 som ligger i linje med EU-kommissionens lansering av ”En europeisk strategi för plast i en cirkulär ekonomi” (2018). Målet är att alla förpackningar ska kunna gå att materialåtervinnas till år 2025.
  • Den 1 okt 2022 håller Estrella för 4:e året i rad kampanjen ”Klubbar för klimatet”. Tillsammans med organisationen Städa Sverige engagerar Estrella idrottsföreningar i Angered, där även Estrellas fabrik ligger, att plocka skräp i naturen. Som tack får föreningarna ett bidrag från Estrella som går till klubbkassan. Hittills har mer än 9 ton skräp plockats från naturområdena i Angered.
  • Estrella har dessutom kartlagt klimatavtrycket av flera storsäljare och kommunicerat detta på påsarna under en period. Detta har gett en uppfattning om var resurser behöver läggas för ett minskat avtryck samt en riktning för det fortsatta klimatarbetet.

Schyssta snacks smakar bättre, helt enkelt!

*Reduceringen sker genom ett av FN:s godkända CDM projekt (The Clean Development Mechanism nr: 4078).

På bilden ser du Ramja Jeyakumaran som är produktutvecklare i Norden.

Läs mer om Estrellas arbete för schyssta snacks: Schyssta Snacks - Estrella