Estrellas senaste kampanj om plastminskningen sätter TikTok-profilen Galadrius på taget av Gothia Towers, 2021.

Estrella har minskat plasten i snackspåsarna med 430 kilometer på ett år

Kortare – tunnare – schysstare. Estrella plastbantar. Efter att ha sagt nej till palmolja, skapat en CO2-neutral produktion i Göteborg och mätt flera produkters klimatavtryck vill Estrella lyfta plastfrågan. Minskningarna med några centimeter per snackspåse har resulterat i ca 430km mindre plast på ett år och det är bara början.

Bara schyssta snacks är Estrellas klimatinitiativ och ett löpande arbete för schysstare snacks. Efter flera omfattande hållbarhetssatsningar vill Estrella lyfta plastfrågan. Plast är ett av de klimatområden som snackskonsumenten tycker är viktigaste och en prioriterad fråga i Estrellas hållbarhetsarbete. Arbetet har skett under en längre tid med fokus på att korta ner snackspåsarna, göra dem tunnare och att effektivisera plastanvändningen inom såväl logistiken som i butik.

Artikel i korthet:

• Genom att korta ner snackspåsarna för att antal produkter har Estrella nu minskat plasten med ca 430km på ett år. Bara minskningen av Sourcream & Onion 275g har reducerat plasten med 81km på ett år.
  • Majoriteten av Estrellas snackspåsar har också fått tunnare plast.
  • Arbetet med att reducera plast pågår i hela produktionskedjan. Exempelvis har användningen av plastfilm för paketering av snackspallarna minskat med 36%
  • Estrella har slutat med klassiska ”Köp & Få-kampanjer”.
  • Estrella och Städa Sverige samarbete Klubbar för klimatet har på tre år resulterat i att många ungdomar i Angered utbildats kring nedskräpning och plockat totalt 8,1 ton skräp från lokala naturområden. Som tack får idrottsklubbarna ett ekonomiskt bidrag till klubbkassan.
  • Estrella har antagit Plastinitiativet 2025 med målet att alla plastförpackningar ska gå att återanvändas eller återvinnas till en ny plastförpackning senast år 2025.

430 kilometer mindre plast i snackspåsarna på ett år

Flera av Estrellas snackspåsar har blivit kortare och tunnare. Genom att plastbanta storsäljarna blir det snabbt stor skillnad. Bara genom att korta ner Sveriges mest populära chips, den klassiska Sourcream & Onion-påsen, med 2 centimeter har Estrella minskat plasten med ca 81 kilometer per år. På estrella.se kan konsumenter nu läsa om 10 produkter där man kortat ner påsarna med totalt 430 kilometer på ett år. Men även andra plastreducerande åtgärder har vidtagits.

Flera plastreducerande åtgärder - så påverkas konsument och butik

Utöver att göra många snackspåsar kortare har man även gjort materialet tunnare och på så sätt minskat plasten. I produktionen har man effektiviserat användningen av plastfilm runt snackspallarna och på så sätt minskat användningen med ca 36%. Gemene konsumenten märker inte av dessa åtgärder men en del kanske har noterat att Estrella slutat med klassiska ”Köp & Få-kampanjer”. Josefin Hugosson, CSR & Trade Marketing Manager kommenterar

8,1 ton mindre skräp i Angereds naturområden

Att plocka plast är också en viktig del i hållbarhetsarbetet. En enda snackspåse i naturen är en påse för mycket. Varje år genomför Estrella ett projekt som kallas Klubbar för klimatettillsammans med miljöorganisationen Städa Sverige. Samarbetet engagerar idrottsföreningar i Angered, där Estrella har sin produktion, att plocka skräp i naturen. För sin insats får klubbarna ett bidrag till klubbkassan. Den senaste städdagen anordnades 9 oktober och under de tre åren som Klubbar för klimatet arrangerats har totalt 8,1 ton skräp plockats från naturområden i Angered.

Plastinitiativet 2025

Minska, plocka och utveckla är de tre steg som Estrella fokuserar på i plastfrågan. Utöver att minska plastanvändningen och utbilda ungdomar kring nedskräpning genom Klubbar för klimatet har Estrella antagit Plastinitiativet 2025 med målet att alla plastförpackningar ska gå att återanvändas eller återvinnas till en ny plastförpackning senast 2025. Läs mer här https://www.dlf.se/plastinitiativet-2025/