IVF-klinikerna inom Eugin Sweden AB stärker koncernen med ny Medical Director

Pia Saldeen är gynekolog, medicine doktor och docent vid Lunds Universitet, samt en internationellt och nationellt flitigt anlitad föreläsare vid kongresser och utbildningskurser. Med gedigen erfarenhet inom infertilitet och IVF, på både nationella och internationella kliniker, går Pia nu vidare från rollen som verksamhetschef på Nordic IVF Malmö till tjänsten som Medical Director för Eugin Sweden AB.

- Jag känner mig trygg och väl rustad för att gå över till rollen som Medical Director för Eugin Sverige då jag har en stark klinisk och forskningsmässig bakgrund inom IVF och med mer än 25 års erfarenhet inom IVF. Dessutom har jag parallellt arbetat i 15 år som embryolog.

År 2013 grundade Pia kliniken Nordic IVF i Malmö, numera del av Eugin Sweden AB, tillsammans med två kollegor från Nordic IVF Göteborg och hon har sedan dess varit verksamhetschef. Från och med september 2021 går Pia över till tjänsten som Medical Director för Eugin Sweden AB, moderbolag till Nordic IVF som har kliniker i Göteborg, Malmö, Stockholm samt kliniken Stockholm IVF.

Koncernens Medical Director kommer att arbeta med utveckling och säkerhetsfrågor inom IVF samt bevaka och utvärdera ny IVF-teknik i vården och i laboratorium. Utöver detta kommer Pia även att vara stöd till koncernens VD i verkställande medicinska frågor.

Jörgen Malmenskog, VD för Eugin Sweden AB berättar om betydelsen med denna rekrytering:

- Vi är fantastiskt glada över att Pia har valt att fortsätta inom koncernen och nu i rollen som Medical Director. Pia har genom sitt engagemang och sin långa erfarenhet betytt mycket för vår utveckling. Pia är dessutom en fantastisk kollega och jag gläder mig verkligen åt att få fortsätta att arbeta tillsammans med henne.

Pia insåg i ett tidigt skede under sin utbildning att IVF är en fantastisk sub-specialitet. IVF är ett område som är otroligt mer mångfacetterat än vad hon trodde och att få hjälpa par och kvinnor att bli med barn är en ständig drivkraft i vardagen.
    Pia ser fram emot att i sin nya roll fortsätta arbeta med IVF även om det inte är kliniskt arbete.

- Att få samarbeta med koncernens erfarna medicinska läkare och laboratoriechefer ser jag väldigt mycket fram emot. Till min natur är jag oerhört fokuserad på förbättringar och utveckling och gläder mig åt att fortsatt vara delaktig i Eugin Swedens resa.

En del av världens största IVF-aktör
      Att få vara del av den världsledande IVF-aktören Clinica Eugin, med sina 31 kliniker i 9 olika länder, innebär att Eugin Sweden AB har tillgång till ett stort internationellt nätverk av kollegor för både stöd och samarbete samt möjlighet till regelbundna vetenskapliga möten. Det finns stora möjligheter till forskning och utveckling.