Nyhet -

Nordic IVF och Stockholm IVF är Eugin Sweden AB – nu växlar de upp med ny vd i spetsen

I juni 2018 blev de svenska klinikerna Nordic IVF och Stockholm IVF uppköpta av spanska Clinica Eugin och bildade därmed koncernen Eugin Sweden AB. Clinica Eugin är en av världens ledande aktörer inom IVF och den svenska verksamhetens nya vd, Jörgen Malmenskog, ser mycket positivt på koncernens framtid.
– Sammanslagningen har möjliggjort att vi kan erbjuda ännu bättre förutsättningar och öka möjligheterna för våra kunder till att bli föräldrar, säger han.

Tidigare i våras annonserade Eugin Sweden AB att Jörgen Malmenskog tillträder som ny vd för bolaget. De fyra klinikerna, som går under varumärkena Nordic IVF och Stockholm IVF, finns i Malmö, Göteborg och Stockholm och har tidigare inte haft någon vd. För ungefär tre år sedan blev klinikerna uppköpta av en av världens ledande IVF-aktörer, spanska Clinica Eugin, och nu är målsättningen att utveckla verksamheten ännu mer. Ett viktigt steg i tillväxtstrategin var att anställa en vd som ska bidra till att verkställa företagets vision, utveckling, etablering och expansion framåt. Jörgen Malmenskog kommer senast från företagshälsobolaget Avonova och har 25 års erfarenhet av ledande befattningar. Han har tidigare arbetat med medicinskt utbildad personal och har dessutom ett personligt engagemang för IVF.
– Jag har personlig erfarenhet av att ha genomgått en IVF-resa, och jag blev då intresserad av ämnet och mycket fascinerad över alla processer. Sedan dess har jag under många år arbetat inom andra områden – men alltid med hälsa som utgångspunkt. När jag nu fick chansen att komma till Eugin och möjligheten att hjälpa människor med det viktigaste i livet för många – att bilda familj – kunde jag inte tacka nej. Vi gör något otroligt angeläget och jag är glad över att få leda en verksamhet som skapar förutsättningar för människors vardag och framtid, säger Jörgen Malmenskog.

Ska erbjuda det allra bästa
De fyra IVF-klinikerna går under namnet Eugin Sweden AB och är nu den näst största IVF-aktören på den svenska marknaden. Clinica Eugins ägarskap bidrar till att klinikerna kan ligga i framkant vad gäller forskning och utveckling inom IVF samt att de kan erbjuda kunderna goda förutsättningar för att lyckas med sina behandlingar. Målsättningen framåt är att fortsätta att erbjuda så hög kvalitet och service som möjligt inom fertilitetsbehandling.
– Under den korta tid som jag har varit här har vi skapat en ledningsgrupp, rekryterat nyckelpersoner och format den organisation som krävs för att lyckas med vårt uppdrag. Ledningsgruppen har nu tagit fram en strategi för de kommande två åren som går ut på att skapa förutsättningar för att öka våra möjligheter att hjälpa ännu fler att bli föräldrar. Dessutom ska vi arbeta för att bli en ännu attraktivare arbetsplats, säger Jörgen Malmenskog och fortsätter:
– Vi har redan bland de bästa medarbetarna som branschen kan erbjuda, som med sitt arbete ligger långt fram inom forskning och utveckling. Med det sagt har vi enastående möjligheter att positionera oss som den ledande aktören inom IVF i Sverige, avslutar Jörgen Malmenskog.