Everdrones drönarsystem för akutmedicinska leveranser uppmärksammas i internationellt ansedd vetenskapstidskrift

Centrum för Hjärtstoppsforskning vid Karolinska institutet (KI) har i samarbete med Everdrone, en global ledare inom autonoma drönaroperationer, SOS Alarm och Västra Götalandsregionen genomfört en världsunik klinisk studie där drönare använts för att leverera hjärtstartare till platser där ett hjärtstopp just inträffat. Målsättningen är att ge personer på platsen möjlighet att starta livräddande insatser innan ambulans anländer. Publicering av studien ”Automated External Defibrillators delivered by drones to patients with suspected Out-of-Hospital Cardiac Arrest ” har i dagarna skett i den internationellt ansedda tidskriften European Heart Journal.

”Det är otroligt viktigt för oss att en oberoende part som Karolinska Institutet validerar vårt drönarsystem ur ett vetenskapligt perspektiv. Att studien publiceras i en så ansedd tidskrift som European Heart Journal är också avgörande för den medicinska trovärdigheten i det vi gör.” säger Mats Sällström, VD på Everdrone.

Studien bygger på drönarflygningar som genomfördes under sommaren 2020 då hjärtstartare levererades i samband med larm om riktiga misstänkta hjärtstopp. Studien visar inte bara att det är praktiskt möjligt att integrera akutmedicinska drönarleveranser i larmkedjan utan även att drönare kan vara avsevärt snabbare än ambulans.

Under studieperioden användes tre drönarsystem som sammanräknat nådde ut till omkring 80 000 boende i Göteborgsområdet. Inom ramen för studien genomfördes 12 flyguppdrag i verkliga akutsituationer samt 66 realistiska testuppdrag – av dessa var 92% respektive 90% framgångsrika. Inga olyckor eller säkerhetsrelaterade incidenter rapporterades under studien.

Givet det lyckade resultatet så pågår under 2021 en utökad studie för att ytterligare undersöka relevanta tidsvinster och medicinsk nytta. Sedan i april larmas drönare med hjärtstartare ut i Fiskebäck, Torslanda, Kungälv och blir verklighet under denna vecka även i Trollhättan. Senare i höst börjar Everdrone med flygning i Vänersborg.

”Vi arbetar ständigt med att göra systemet ännu pålitligare samt att minska responstiderna. Preliminär data visar att vår snabbaste leverans av en hjärtstartare hittills genomfördes den 27 maj i år (2021). Från takeoff tills det att hjärtstartaren låg utanför ytterdörren på incidentplatsen tog det bara strax över 2 minuter.” berättar Mats Sällström, VD på Everdrone.

Varje år drabbas cirka 6 000 människor av hjärtstopp utanför sjukhus i Sverige och dödligheten är omkring 90%. Utan behandling minskar chansen till överlevnad för den drabbade med 7-10% per minut. Tidig hjärt-lungräddning (HLR) och tidig defibrillering med en hjärtstartare är därför avgörande för att fler ska överleva.