Medicinsk historia skrevs i Trollhättan: Autonom drönare bidrog till livräddande insats vid plötsligt hjärtstopp

För första gången i medicinsk historia har en autonom drönare varit delaktig i en livräddande insats vid ett hjärtstopp. Denna världsunika händelse ägde rum i Trollhättan i december 2021 när en autonom drönare från Everdrone levererade en hjärtstartare som bidrog till att rädda livet på en 71-årig man.

– Det här är en revolutionerande teknik som borde finnas tillgänglig överallt, säger patienten som nu helt tillfrisknat.

Everdrones Emergency Medical Aerial Delivery service (EMADE), som utgör en del av Västra Götalandsregionens akutsjukvård, sattes på hårdast möjliga prov under morgonen den nionde december förra året. I Trollhättan höll en 71-årig man på att skotta snö från uppfarten när han drabbades av ett plötsligt hjärtstopp. Tack vare kombinationen av ett omedelbart larmsamtal, det rådiga ingripandet från doktor Mustafa Ali och den snabba leveransen av en hjärtstartare kunde livräddande åtgärder sättas in direkt, innan ambulans kom till platsen, och mannens liv kunde räddas. Tiden från larmsamtalet till det att drönaren var på plats vid olycksplatsen var strax över tre minuter. Efter behandling på plats, fördes patienten i ilfart till sjukhuset och han har i dag återhämtat sig helt.

– Jag kan inte med ord beskriva hur tacksam jag är över den här nya tekniken och den snabba drönarleveransen. Hade det inte varit för drönaren hade jag antagligen inte överlevt, säger den 71-årige mannen som nu har lämnat sjukhuset.

För doktor Mustafa var upplevelsen, trots allvaret, också mycket positiv.

– Jag var på väg till mitt arbete på sjukhuset när jag genom bilfönstret såg en man som fallit ihop på sin uppfart. Jag förstod direkt att något allvarligt hade inträffat och sprang dit för att försöka hjälpa till. Mannen hade ingen puls så jag började göra HLR (hjärt-lungräddning) och bad en annan person på platsen att ringa 112. Plötsligt, bara efter någon minut, såg jag något komma flygande ovanför mitt huvud. Det var en drönare med en hjärtstartare!

Tack vare doktor Ali och hjärtstartaren som drönaren levererade, kunde livräddande åtgärder sättas in tidigt och patientens liv kunde räddads.

– Det här är en revolutionerande teknik som borde finnas tillgänglig överallt. Plötsligt hjärtstopp kan drabba vem som helst – inte bara äldre människor, säger patienten.

Systemet med drönarleveranser av hjärtstartare (Automated External Defibrillator – AED) i Västra Götalandsregionen är utvecklat och drivs av Everdrone, ett företag som är världsledande inom lösningar med autonoma drönare. Systemet har utvecklats och förbättras kontinuerligt i nära samarbete med Centrum för hjärtstoppsforskning vid Karolinska Institutet, SOS Alarm och Västra Götalandsregionen. Systemet stöds även av Vinnova, Swelife och Medtech4Health.

– Det här är ett utmärkt exempel på hur Everdrones banbrytande drönarteknologi, fullt integrerad med larmkedjan, snabbare kan tillhandahålla livsviktig utrustning vid akuta medicinska händelser, säger Mats Sällström, VD på Everdrone.

Varje år drabbas 275 000 människor i Europa och 350 000 i USA av akut hjärtstopp utanför sjukhus. Runt 70% av dessa fall sker i hemmet där hjärtstartare som regel saknas och ambulansens responstid oftast är för lång för att den drabbades liv ska kunna räddas. Utan behandling minskar chansen att överleva med mellan 7 och 10 % för varje minut som går efter ett hjärtstopp vilket gör att överlevnadssiffran för denna grupp patienter i dagsläget endast ligger omkring 10%.

Everdrones drönarleveranser av hjärtstartare är en bevisat fungerande metod för att adressera detta problem. Tjänsten når för närvarande 200 000 människor i Sverige och förväntas expandera till fler platser i Sverige och Europa under 2022.

Drönarsystemet har på vetenskaplig grund konstaterats minska responstiderna jämfört ambulans. Artikel finns publicerad i European Heart Journal.

• Medicinsk forskning

• robotik
  • sos alarm
  • karolinska institutet
  • autonomous drone
  • drone
  • realsense
  • mats sällström
  • automated external defibrillator
  • evrerdrone
  • plötsligt hjärtstopp
  • unmanned aircraft systems
  • västra götalandsregionen
  • uav
  • andreas claesson
  • aed
  • defibrillator
  • räddningstjänsten
  • sudden cardiac arrest

Everdrone AB utvecklar drönarteknologi och tillhandahåller avancerade drönartjänster med fokus på räddning och sjukvård. Företagets verksamhet präglas av innovation men hämtar också inspiration från den traditionella luftfartsindustrin. Everdrone kommer alltid att prioritera säkerhet framför ekonomisk vinning och arbetar dedikerat med samhällsnyttiga tillämpningar där drönare utgör ett verktyg för att rädda människoliv.

Everdrone arbetar även aktivt med regulatoriska frågor och är ett av få företag i världen som beviljats tillstånd av en luftfartsmyndighet för fjärrstyrda drönaroperationer i stadsmiljö. Hittills har företaget genomfört 15 000 autonoma flygningar och mer än 2 miljoner simulerade flygningar för att validera systemets tillförlitlighet.

Everdrone blev 2019 och 2020 utsett till ett av Sveriges 33 mest lovande startup-bolag av Ny Teknik och Affärsvärlden. Everdrone har även utsetts till “Årets Elektronikföretag i Västsverige 2021” av Elektronikindustriföreningen i Göteborg.