Årets kampanj för Fairtrade störst någonsin

Årets kampanj för Fairtrade störst någonsin

Den 18 oktober går startskottet för Fairtrade Fokus 2010, en två veckor lång kampanj med syfte att öka försäljningen av Fairtrade-märkta produkter och göra ännu större skillnad för odlare och anställda i utvecklingsländer. För första gången någonsin går Fairtrade Sverige ut med rikstäckande TV-reklam, detta tillsammans med annonsering, provsmakning och skyltning i butik samt en fikautmaning som beräknas samla fler än 150 000 deltagare.

­­– Varannan svensk har köpt minst en Fairtrade-märkt produkt under det senaste halvåret. Detta är bra, men vi kan ännu bättre! Därför vill vi i år synas bredare än tidigare och väcka de konsumenter som ännu inte upptäckt hur lätt det är att göra skillnad för andra genom små och enkla val i butiken. Det säger Helena Markstedt, generalsekreterare på Fairtrade Sverige.

Genom kampanjbudskapet – ”Håll utkik efter mig när du handlar!” – talar odlaren direkt till konsumenten, på en jämbördig nivå och med en uppmaning om att hålla utkik efter Fairtrade-märket, som grafiskt just symboliserar odlaren bakom produkten. Budskapet går bland annat ut via en rikstäckande reklamfilm – den första någonsin för Fairtrade i Sverige – som beräknar ge cirka 16,2 miljoner tittarkontakter. Samma budskap går också ut genom annonsering i tidningar och på internetsajter med mat och dryck som tema.

Brett engagemang
Årets rikstäckande kampanj i vecka 42-43 är den fjärde i ordningen på den svenska marknaden, en kampanj som varje år genererar ett allt större engagemang från allt fler aktörer. Konsumenten kommer till exempel att uppmärksamma det stora utbudet av Fairtrade-märkta varor genom att minst 1 000 butiker från de olika dagligvaru­kedjorna deltar i kampanjen genom skyltning och provsmakningsaktiviteter, detta samtidigt som ambassadörer för Fairtrade, medlemsorganisationer, Fairtrade City-styrgrupper och politiker sprider information om Fairtrade genom sina olika kanaler. Här får Internet som kommunikationskanal för varje år en allt större betydelse under kampanjen, med tusentals engagerade skribenter och läsare på till exempel Facebook, twitter och bloggar om Fairtrade.

Sverige rustar för fikarekord
Förra året bidrog en lång rad företag, organisationer och konsumenter till att totalt 133 000 personer deltog i Nordens största fikapaus, en nordisk tävling där Sverige tog hem förstaplatsen. I år har fikapausen ett helsvenskt fokus, med målsättningen att fler än 150 000 personer ska delta i Sveriges största Fairtrade-fika – Fairtrade Challenge – den 27 oktober.

– Med fikautmaningen vill vi med en lekfull och positiv ansats visa att Fairtrade är ett enkelt sätt att göra skillnad. Du bidrar till att odlare och anställda i utvecklingsländer kan förbättra sina arbets- och levnadsvillkor medan du fikar. Svårare än så behöver det inte vara, avslutar Helena Markstedt.

Exempel på inslag under kampanjen

• TV-reklam i bland annat TV4, TV 8, Discovery och Kanal 9
  • Annonsering i tryckt media och online
  • Fler än 1 000 matbutiker kommer att skylta upp med butiks- och kampanjmaterial
  • Fairtrade Challenge den 27 oktober, Sveriges största Fairtrade-fika med uppemot 150 000 fikadeltagare
  • Kick-off på Fair Trade Forum i Örebro den 16 oktober
  • Presentation av rapport, den 18 oktober, om utvecklingen för Fairtrade i Sverige

Mer information
För mer information om Fairtrade Fokus , se www.fairtrade.se eller kontakta Ola Höiden, kommunikationsansvarig, på 08-1220 89 05 eller 0709-205451.

Många av världens råvaruproducenter har svårt att hävda sig på världsmarknaden. De arbetar ofta under dåliga förhållanden och måste sälja sina produkter till priser som inte ens täcker produktionskostnaden. Därför finns Fairtrade/Rättvisemärkt, en oberoende produktmärkning som skapar förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.

Vår hemsida