Diplomeringsceremoni för Kramfors Fairtrade City

Fredag den 27 september diplomeras Kramfors som Fairtrade City. Kommunen tilldelas diplomet för sitt arbete med rättvis handel och etisk konsumtion i linje med de globala målen i Agenda 2030.

Fairtrade City är en diplomering till kommuner som verkar för rättvis handel. Den är ett konkret verktyg för att omsätta Agenda 2030 i praktiken – bland annat genom en ansvarsfull upphandling och samverkan med olika aktörer lokalt. Diplomeringen ingår i ett internationellt nätverk med över 2 000 Fair Trade Towns, i Europa, Nord- och Sydamerika, Afrika, Asien och Oceanien.

– Det känns roligt att Kramfors diplomeras som Fairtrade City och därmed ökar ambitionsnivån att bidra till ett hållbart samhälle, säger Jan Sahlén, kommunalråd och ordförande i Fairtrade City-styrgruppen.

Styrgruppen, som ska leda arbetet med Fairtrade City i Kramfors, har en bred samhällelig mångfald med representanter från ideella organisationer, näringslivet, skolan, politiken och den offentliga förvaltningen.

Ceremoni vid Kramfors Skafferi

Diplomeringsceremonin äger rum på torget vid marknaden Kramfors Skafferi klockan 12:00, fredag den 27 september. På plats är bland andra Anneli Örtqvist, projektledare för Fairtrade City på Fairtrade Sverige och Jon Björkman (V), medlem i styrgruppen för Fairtrade City Kramfors och vice ordförande i Kramfors kommunstyrelse. Allmänheten är välkomna att delta. Kommunen bjuder på Fairtrade-fika!

– Kramfors invånare kan vara stolta över att nu kunna kalla sig en Fairtrade City. Ni är därmed med och verkar lokalt för en rättvis handel och social hållbarhet. Vi hoppas att detta uppmärksammas och firas, och att fler kommuner blir inspirerade att ta efter, säger Anneli Örtqvist.

Efter diplomeringsceremonin har Fridays for Future i Kramfors Global Climate Strike på torget.

50 procent bor i en Fairtrade City

Med Kramfors finns nu 64 Fairtrade City-diplomerade kommuner i Sverige. Över 50 procent av Sveriges invånare bor i en Fairtrade City-diplomerad kommun.

Kramfors blir den femte kommunen i Västernorrlands län att diplomeras som Fairtrade City. Även Region Västernorrland är diplomerad, som en Fairtrade region.

Kontaktuppgifter för mer information:

Sofia Larsson
Hållbarhetsutvecklare, Kramfors kommun