Fairtrade Challenge – 36 000 västgötar fikar för en bättre värld

Fairtrade Challenge – 36 000 västgötar fikar för en bättre värld

Torsdagen den 17 oktober, samtidigt som FN:s internationella dag för att utrota fattigdom, sluter hundratusentals människor upp i Fairtrade Challenge – Sveriges största Fairtrade-fika. Privatpersoner och kändisar, företag och organisationer, kommuner och skolor gör gemensam sak för att sätta fokus på hur man kan göra skillnad för odlare och anställda i utvecklingsländer med sin kaffekopp.

Fairtrade Challenge arrangeras för femte året i rad. Två dagar före fikadagen är redan över 300 000 fikadeltagare registrerade på Fairtrades kampanjsajt. Syftet är att sätta fokus på hur vi med hjälp av handel och konsumtion kan skapa möjligheter till utveckling och stärka mänskliga rättigheter i länder med utbredd fattigdom.

Hittills är över 36 000 deltagare i Västra Götaland anmälda att delta i Fairtrade Challenge. Göteborg och Skövde toppar med 16 700 respektive 2 500 anmälda fikadeltagare. Variationen på de som anmält sig är stor. I Halland anordnar allt från ICA och Kahls The & Kaffehandel till förskolor, församlingar och äldreboenden fikapauser. Man kan till exempel besöka Bio Roy i Göteborg för en Fairtrade-märkt fika eller avnjuta en kopp morgonkaffe på Stickfika hos GB:s Garn i Mölndal. Även fackförbundet Kommunal i Herrljunga kommer att fika Fairtrade-märkt den 17 oktober.

– Idag riktar FN uppmärksamheten mot att det är dags att utrota den globala fattigdomen. Här i Sverige kan vi alla vara med och bidra genom att välja Fairtrade-märkt när vi fikar. Då får de som odlar kaffet, teet, kakaon eller bananerna själva möjlighet att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor, säger Magdalena Streijffert, generalsekreterare på Fairtrade Sverige.

Om Fairtrade Challenge
I år är femte året Fairtrade Challenge arrangeras. Målet är att en nå en halv miljon deltagare. Intresset är mycket stort från såväl privatpersoner, organisationer som företag och politiker. I Hammarö kommun väntas 25 procent av befolkningen delta och i Lund har enbart fackförbundet Kommunal planerat att arrangera 450 fikapauser. Företag som Ica Maxi, Scandic och Statoil deltar med tiotusentals deltagare. Kända profiler som Postkodlotteriets Magdalena Graaf, musikern Emil Jensen, väderprofilen Pär Holmgren samt matkreatörerna och bloggarna Mattias Kristiansson och Mia Öhrn kommer fika samtidigt som hundratals enskilda personer anordnar fikastunder med vänner för att sätta fokus på Fairtrade för en dag.

På kampanjsajten, www.fairtradechallenge.se, kan man se antalet fikadeltagare växa dag för dag och se vilka kommuner i Sverige som är fikatätast. Där kan du också hitta de fikapauser som anordnas i just din stad och anmäla en egen fikapaus.

Reglerna för att delta är enkla. Alla som arrangerar eller deltar i en fikapaus den 17 oktober där minst en Fairtrade-märkt produkt serveras kan vara med och tävla. I år korar vi största fikapaus, bästa hotell/restaurang/café.  Den som vill kan också vara med och tävla om bästa Fairtrade-recept.

Fairtrade Challenge är en del i Fairtrades årliga kampanj Fairtrade Fokus som pågår 7-20 oktober (v.41-42). I år med temat Hej då fattigdom! Fairtrade Challenge sammanfaller i år även med den internationella FN-dagen för att utrota fattigdom.

För mer information om Fairtrade Challenge kontakta:
Johannes Hartvigson, kampanj- och frivilligsamordnare på Fairtrade Sverige på telefon: 08-1220 89 09 eller 0730-76 65 83 eller e-post: johannes.hartvigson@fairtrade.se

Läs mer om Fairtrade Challenge på www.fairtradechallenge.se