Fairtrade i miljardklassen

Försäljningen av Fairtrade-märkta produkter i Sverige ökade med 18 procent under 2010 och uppgår för första gången till över en miljard kronor i konsumentvärde. Samtidigt bisar en nyligen genomförd konsumentstudie från TNS SIFO att det finns stor potential för ökade fterfrågan på Fairtrade-märkta produkter.

- Den ökade försäljningen är framförallt goda nyheter för odlare och anställda i utvecklingsländer, som idag dessutom påverkas av de kraftigt stigande matpriserna världen över. Det säger Morgan Zerne, vd på Fairtrade Sverige.

2010 går till historien som det år då försäljningen av Fairtrade-märkta produkter i Sverige för första gången överstiger en miljard kronor i konsumentvärde, enligt nysläppt statistik från Fairtrade Sverige.

- Detta är en symbolisk milstolpe som också visar på att fler företag och konsumenter i allt högre utsträckning väljer Fairtrade-märkt, säger Morgan Zerne.

Försäljningen ökade med totalt 18 procent under 2010, jämfört med året innan. Kategorin ”choklad, kakao och drickchoklad” står för den största försäljningsökningen – 60 procent – och bananer är den produktgrupp där Fairtrade-märkt når störst marknadsandel – 6,9 procent.

Drygt hälften av försäljningen av Fairtrade-märkta produkter sker i dagligvaruhandeln. Den andra knappa hälften sker till exempel på arbetsplatser, hotell, caféer och restauranger. 73 procent av allt Fairtrade-märkt kaffe säljs just utanför dagligvaruhandeln, vilket bland annat kan förklaras av ett starkt engagemang för etiska frågor bland Sveriges Fairtrade City-diplomerade kommuner.

Enligt en konsumentundersökning genomförd av TNS SIFO i februari uppger 22 procent av Sveriges konsumenter att de kommer att köpa Fairtrade-märkta produkter oftare i framtiden. Undersökningen visar också att kännedomen om, förtroendet för och konsumtionen av Fairtrade-märkta produkter tenderar att vara något större bland kvinnor än bland män, bland högutbildade än bland lågutbildade och inom åldersgruppen 15-34 år än bland äldre.

- Vi kan konstatera att Fairtrade har nått ut allt bredare under de senaste åren, men att vissa segment ligger steget före. Här är det framförallt glädjande att se att gruppen unga konsumenter har fått upp ögonen för Fairtrade. Det visar att Fairtrade är en viktig fråga både idag och i framtiden, säger Morgan Zerne.

Fairtrade gynnar idag cirka sex miljoner odlare och anställda, inklusive deras familjemedlemmar, i världens utvecklingsländer. Genom Fairtrade-certifieringen får allt fler människor tillgång till en internationell marknad och ökad försäljning till villkor som skapar förutsättningar för social, ekonomisk och miljömässigt hållbar utveckling.

• Försäljningsstatistik i detalj, http://www.fairtrade.se/cldoc/138.htm

• Resultatet av konsumentundersökningen, http://www.fairtrade.se/cldoc/168.htm

För mer information, kontakta Ola Höiden, kommunikationsansvarig Fairtrade Sverige, telefon 08-1220 89 05 / 0709-205451 eller ola.hoiden@fairtrade.se

När du väljer Fairtrade-märkta produkter skapar du förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.

• Odlare och anställda får förbättrade ekonomiska villkor
  • Premier till investeringar i lokalsamhälle och verksamhet

Fairtrade är en oberoende produktmärkning och din garanti för att en produkt uppfyller internationella Fairtrade-kriterier. Fairtrade Sverige är den svenska representanten i Fairtrade International. Läs mer på www.fairtrade.se

Fairtrade är det internationella namnet för de värden som också representeras av och förmedlas genom namnet Rättvisemärkt.