I dag finns det över 2 600 Fairtrade-märkta produkter på den svenska marknaden, en ökning med över 300 produkter från 2017. Foto: Fairtrade Sverige.

Fairtrade-märkta produkter för över fyra miljarder 2018

Intresset för hållbarhetsfrågor och Fairtrade-märkta produkter i Sverige fortsätter att växa. Under 2018 ökade försäljningen av Fairtrade-märkta varor med cirka tio procent till 4,1 miljarder kronor.

Försäljningssiffror 2018. Fler och fler konsumenter i Sverige uppmärksammar varor som producerats under schyssta arbetsvillkor. Det visar Fairtrades försäljningssiffror för 2018. Under året ökade försäljningen av Fairtrade-märkta varor till 4,1 miljarder, en ökning med cirka tio procent från föregående år. Svensken handlar nu Fairtrade-märkt för i genomsnitt 399 kronor per år.

– Att fler och fler konsumenter visar att de vill ha produkter som värnar människan är mycket positivt. Inte minst med tanke på det viktiga arbetet med de globala hållbarhetsmålen. Men fortfarande måste efterfrågan på Fairtrade-märkta produkter öka för att kunna göra ännu större skillnad för världens odlare, säger Cecilia Ceder, vd för Fairtrade Sverige.

Rosor, bananer och kaffe - starka produktgrupper

I dag finns det över 2 600 Fairtrade-märkta produkter på den svenska marknaden, en ökning med över 300 produkter från 2017. Fairtrade fortsätter att växa inom de flesta produktgrupperna, såsom kaffe, kakao, och bomull.

Fairtrade-märkt kaffe har nått sin högsta marknadsandel hittills med 11,3 procent. Att välja Fairtrade-märkt kaffe spelar en betydande roll då världsmarknadspriset på kaffe nu är det lägsta på över 12 år. Det får stora konsekvenser för miljontals kaffeodlare världen över. Fairtrade erbjuder dock kaffeodlarna ett minimipris på kaffe som ger odlarna en trygghet när världsmarknadspriset faller.

Fairtrade-märkta bananer tillhör en stabil produktgrupp som står för nära 17 procent av den svenska bananmarknaden. Lidl är en aktör som under detta år valt att ställa om till 100 procent Fairtrade-märkta och ekologiska Fairtrade-märkta bananer. Rosor har en stark ställning på den svenska marknaden: nära 52 procent av alla snittrosor som säljs i Sverige är i dag Fairtrade-märkta. De flesta av dessa rosor kommer i dag från Kenya och Etiopien som enligt studie beräknas ge fem gånger mindre koldioxidutsläpp i jämförelse med rosor producerade i Nederländerna, trots det längre transportavståndet.

Fairtrade-certifierad bomull är den produktgrupp som växer allra snabbast. Försäljningsvärdet av Fairtrade-certifierad bomull ökade under 2018 med 101 procent jämfört med föregående år. Bomullen är en av de grödor som tillhör en utsatt sektor med svåra utmaningar och stora behov.

Ekologiskt en viktig faktor

Intresset för Fairtrade-produkter som även är ekologiska är också stabilt. Ungefär 67 procent av alla Fairtrade-märkta produkter på den svenska marknaden är även ekologiskt certifierade. Fairtrade arbetar med tydliga miljökriterier som verkar för att minimera användningen av miljöskadliga metoder och successivt stärka kraven på ökad miljöhänsyn även för de produkter som inte är ekologiska.

Stor kännedom om Fairtrade som certifiering

Svenska konsumenter har stor kännedom om Fairtrade som certifiering och är nu uppe i 90 procents hjälpt kännedom. Det visar en studie från Kantar Sifo för 2018. Undersökningen visar också att konsumentens kunskap om Fairtrade har nått en stabiliserad nivå med fokus på schyssta arbetsvillkor och en inkomst som går att leva på. Levnadsinkomst och levnadslön är ett prioriterat område för Fairtrade, inte minst för den stora nationella fikautmaningen Fairtrade Challenge 9–12 maj.

– Under Fairtrade Challenge hoppas vi att fler konsumenter kommer att konsumera de Fairtrade-märkta produkter som finns på den svenska marknaden. Vill vi se en social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet i den globala handeln måste Sveriges konsumenter och företag fortsatt vara med i den förändringen, säger Cecilia Ceder.

Arbete för bättre globala arbetsvillkor för odlare och anställda

Genom Fairtrade får certifierade odlare tillgång till en större internationell marknad och möjlighet till ökad försäljning, vilket ger en tryggare försörjning. Kriterierna innebär inte bara krav på långsiktiga handelsavtal, utan också successivt höjda lönenivåer för anställda samt ett minimipris för råvaran som utgångspunkt i förhandlingen mellan odlare och köpare.

Mer information:

Här hittar du Fairtrades försäljningssiffror för 2018.

Här hittar du Kantar Sifos Kännedomsundersökning 2018.

Här hittar du bilder från Fairtrade.

Har du vidare frågor, kontakta Cecilia Corfitsen, pressansvarig Fairtrade Sverige.

Tel: 08-1220 89 05 eller mail: press@fairtrade.se

Fairtrade Sverige är den svenska representanten i Fairtrade International. Läs mer på www.fairtrade.se

Ingrid Arinell

Presskontakt Pressansvarig 070 8957078