Fairtrade trotsar stiltjen i handeln - ökar 17 procent under 2011

När handeln som helhet stod stilla ökade försäljningen av Fairtrade-märkta varor i Sverige med 17 procent under 2011 till 1,2 miljarder kronor. Detta är ett tydligt kvitto på att svenskar tycker att Fairtrade och etisk handel är viktigt och fortsätter att byta ut allt fler produkter till Fairtrade-märkta alternativ.

Enligt Handelns utredningsinstitut (HUI) har handeln i stort bara ökat med 0,8 procent under 2011. Samtidigt har försäljningen av Fairtrade-märkt under samma period ökat med över 17 procent. Svensken handlar idag Fairtrade-märkta produkter för i genomsnitt 129 kr.

Det är i år 15 år sedan Fairtrade certifierade den första produkten på den svenska marknaden och fem år sedan Fairtrade på allvar tog plats i hyllan i dagligvaruhandeln. Över 1300 produkter finns nu på den svenska marknaden, vilket är 500 fler än för tre år sedan. Utbudet av Fairtrade-märkt syns i allt fler miljöer, inte bara i traditionella matbutiker utan också på restauranger, hotell, caféer, arbetsplatser, i fack- och servicehandeln.

- Out-of-home står i år för första gången för över 50 procent av försäljningen av Fairtrade och många stora företag fattar beslut om att enbart servera Fairtrade-märkt till sina gäster och anställda. Nu gäller det för dagligvaruhandeln att lägga i en ny växel och möta den ökande efterfrågan på Fairtrade-märkta produkter, säger Morgan Zerne, vd för Fairtrade Sverige.

Konsumtionsviljan finns, det visar en färsk undersökning från TNS SIFO. 70 procent känner till Fairtrade och sju av tio köper redan idag minst en Fairtrade-produkt i månaden. Undersökningen visar tydligt att konsumtionen kommer fortsätta att öka. Hälften av dem som känner till Fairtrade uppger att de kommer köpa mer Fairtrade-märkt under det närmaste året.

Men Sverige ligger fortfarande efter Irland och Schweiz som toppar per capita-konsumtionen av Fairtrade-märkt. Där har företag och handel, såsom Sainsbury’s, Cadbury och Mars gjort stora åtaganden genom att ställa om till Fairtrade i produktion och utbud och på så sätt påverkat arbets- och levnadsvillkoren för tusentals odlare och anställda i utvecklingsländer .

- Vi hoppas att få se fler aktörer som vågar ta nästa steg för Fairtrade även på den svenska marknaden under 2012. Svenska företag och konsumenter borde gå i täten för bättre arbetsvillkor för de människor som befinner sig i andra änden av handelskedjan, säger Morgan Zerne.

Enligt TNS SIFOs undersökning finns det en stor kunskap om och ett stort förtroende för Fairtrade bland unga konsumenter. Och en majoritet tycker att det är värt att betala några kronor mer för att produkterna skall vara producerade med hänsyn till etik och miljö.

- Det ser ljust ut för framtiden. Hela 90 procent av unga mellan 15-34 år känner till Fairtrade, sju av tio har stort förtroende för märkningen och varannan köper redan idag minst två Fairtrade-produkter per månad. Nu gäller det för handeln att möta efterfrågan, säger Morgan Zerne, vd för Fairtrade Sverige.

Försäljningssiffror Fairtrade Sverige 2011>>>

TNS SIFO konsumentundersökning 2012>>>

För mer information, kontakta Helena Markstedt, generalsekreterare Fairtrade Sverige, telefon 08-1220 89 11 / 0703-808016 eller helena.markstedt@fairtrade.se

När du väljer Fairtrade-märkta produkter skapar du förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.

Fairtrade är en oberoende produktmärkning och din garanti för att en produkt uppfyller internationella Fairtrade-kriterier. Fairtrade Sverige är den svenska representanten i Fairtrade International. Läs mer på www.fairtrade.se

Fairtrade är det internationella namnet för de värden som också representeras av och förmedlas genom namnet Rättvisemärkt.