Manifestation för mänskliga rättigheter

Kampanjen Mina Skattepengar genomförde idag en manifestation för mänskliga rättigheter genom ett ballongsläpp i Almedalen. Kampanjen syftar till att du som skattebetalare ska kunna vara säker på att dina skattepengar inte ska kränka en annan människa. Hundratals ballonger släpptes upp över Visby på tisdagseftermiddagen för att uppmärksamma att mänskliga rättigheter kränks i produktionen av många varor och kampanjen vill att det ska ställas krav på hur våra skattepengar används. Vid ballongsläppet medverkade bl a Illmar Reepalu, ordförande i kommunalstyrelsen i Malmö. Malmö utnämndes av Rättvisemärkt som Sveriges första Fairtrade city. Bland andra medverkande syntes Eva Nordmark från SKTF och Alice Bah Kuhnke, generalsekreterare för Rättvisemärkt. Mina Skattepengar pekar inte ut specifika industrier eller företag utan arbetar för att följande krav ska ställas vid produktionen av varor som handlas upp med offentliga medel: Föreningsfrihet och rätten att organisera sig Tvångsarbete ska inte förekomma Diskriminering ska inte förekomma på arbetsplatsen Barnarbete ska inte förekomma. Dessa till synes enkla krav baserar sig på internationellt vedertagna, och av Sverige underskrivna, kärnkonventioner inom ILO, FN-organet för mänskliga rättigheter inom arbetslivet. Trots det finns det idag få eller inga spärrar och kontroller kring huruvida varorna som levereras faktiskt följer det som står i dessa konventioner. I fall efter fall uppdagas hur grundläggande mänskliga rättigheter kränks på arbetsplatser, det senaste uppmärksammade fallet kring under vilka förhållanden gatsten produceras i Kina. Illmar Reepalu förklarade hur man i Malmö gjorde för att ställa dessa krav. - Det är viktigt att man formulerar sig rätt så att lagen om offentlig upphandling följs. I Malmö formulerade vi oss så att vi kräver "Rättvisemärkt eller motsvarande". Då följer vi lagen och kan upphandla varor som vi vet produceras på ett bra sätt. Kontaktperson på Rättvisemärkt/Mina Skattepengar: Emma Enebog, projektledare 0735-60 68 03. Pressbilder kan hämtas från: www.rattvisemarkt.se (se nedan). Kan publiceras fritt för redaktionellt bruk. Foto: Daniel Sommerstein/Rättvisemärkt Om RättvisemärktTM Rättvisemärkt/Fairtrade är en etisk och social märkning som främjar mänskliga rättigheter. Kriterierna för Rättvisemärkt produktion utgår från FNs grundläggande ILO-konventioner. Fundamentalt för Rättvisemärkt är också själva betalningen – Rättvisemärkt-certifierade producenter får skäligt betalt för det arbete de utför. Rättvisemärkt bidrar till att: Arbetare och odlare får skäligt betalt för det arbete de utför Motverka barnabete Främja organisationsrätten Motverka diskriminering på grund av kön, hudfärg och tro Uppmuntra ekologiskt odlande Idag kan svenska konsumenter köpa Rättvisemärkt kaffe, te, kakao, choklad, drickchoklad, bananer och apelsiner i matbutiker som ICA, COOP, Hemköp, Vi, Willys och Netto. Dessutom finns Rättvisemärkt ris, honung, juice, snacks, socker och fotbollar i Världsbutikerna. Rättvisemärkt är anslutet till det internationella kontrollorganet FLO, Fairtrade Labelling Organizations International, www.fairtrade.net, och har systerorganisationer i 20 länder i Europa, Nordamerika, Australien/Nya Zeeland och Japan.