Mp + Kd = Sant!

Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund och Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson verkar tycka olika om det mesta i politiken. På många vis kan de anses vara varandras motsatser. En sak har dessa två dock gemensamt: båda stödjer kampanjen Mina Skattepengar som syftar till att etiska krav ska ställas i den offentliga upphandlingen, t ex att ILOs kärnkonventioner och produktmärkningar som Rättvisemärkt är verktyg att använda för politikerna i kampen mot att skattepengar kränker mänskliga rättigheter. Under Almedalsveckan har både Hägglund och Eriksson alltså visat att det finns goda möjligheter att hitta en bred uppslutning kring denna typen av krav. Hur de andra partierna ställer sig till frågan är i skrivande stund oklart, men Emma Enebog, projektledare i kampanjen låter hälsa att hon gärna skulle se att alla riksdagspartierna undertecknade namninsamlingen: - Frågan är ju inte partipolitisk, utan handlar om att säkerställa att den offentliga sektorn gör så gott det går i att trygga mänskliga rättigheter i produktionen av de produkter den konsumerar. Det kan röra sig om till synes små saker som att byta kaffe. Bakom kampanjen Mina Skattepengar står Fair Trade Center, Nätverket Rena Kläder, Rättvisemärkt och SKTF. Kontaktperson för Mina Skattepengar/Rättvisemärkt i Almedalen: Emma Enebog, projektledare 0735-60 68 03. Pressbilder kan laddas ner från: www.rattvisemarkt.se (se nedan) och publiceras fritt för redaktionellt bruk. Om RättvisemärktTM Rättvisemärkt/Fairtrade är en etisk och social märkning som främjar mänskliga rättigheter. Kriterierna för Rättvisemärkt produktion utgår från FNs grundläggande ILO-konventioner. Fundamentalt för Rättvisemärkt är också själva betalningen – Rättvisemärkt-certifierade producenter får skäligt betalt för det arbete de utför. Rättvisemärkt bidrar till att: Arbetare och odlare får skäligt betalt för det arbete de utför Motverka barnabete Främja organisationsrätten Motverka diskriminering på grund av kön, hudfärg och tro Uppmuntra ekologiskt odlande Idag kan svenska konsumenter köpa Rättvisemärkt kaffe, te, kakao, choklad, drickchoklad, bananer och apelsiner i matbutiker som ICA, COOP, Hemköp, Vi, Willys och Netto. Dessutom finns Rättvisemärkt ris, honung, juice, snacks, socker och fotbollar i Världsbutikerna. Rättvisemärkt är anslutet till det internationella kontrollorganet FLO, Fairtrade Labelling Organizations International, www.fairtrade.net, och har systerorganisationer i 20 länder i Europa, Nordamerika, Australien/Nya Zeeland och Japan.

Agnes Hellström

Presskontakt Pressansvarig 073 756 28 42