Munkfors Sveriges andra Fairtrade city

Som första ort i Värmland diplomeras Munkfors fredagen den 3 november som Fairtrade city, den andra i Sverige sedan Malmö blivit först i våras. Fairtrade city är ett sätt för kommuner att aktivt jobba med mänskliga rättigheter i sina upphandlingar och samarbeta med representanter från andra delar av samhället kring ett informationsarbete om etisk konsumtion. Arbetet med Fairtrade city inleds med en ceremoni där medborgare har möjlighet att träffa styrgruppen och lyssna på Rättvisemärkts generalsekreterare, Alice Bah Kuhnke. Ceremonin hålls klockan 13.00 på Munkfors Förenings- och Konferenscenter. Fairtrade city är ett nytt populärt koncept för kommuner som vill ta ett första steg mot att ökad respekt för mänskliga rättigheter när de upphandlar olika typer av produkter. Engagemanget innefattar också att det lokala näringslivet erbjuder möjligheter för konsumenter att göra liknande ställningstagande, både på arbetsplatser och i livsmedelsbutikerna. En lokal styrgrupp tillsätts för att överse genomförandet av planer och för att rapportera utvecklingen till Föreningen för Rättvisemärkt, som står bakom diplomeringen. - Detta är lite av en hjärtefråga för mig, jag kommer ju ursprungligen från Chile.Det har varit så många engagerade, och i denna fråga är faktiskt alla de politiska partierna här överens, så det har varit ett nöje att genomföra detta.Den största utmaningen nu är att göra Fairtrade mer känt för gemene man, och vi har information i våra båda butiker, ICA och Konsum, som också är mycket intresserade av frågan. Offentlig sektor ska gå före i frågor som dessa, det är ju skattepengar som ska användas på rätt sätt, säger Héctor Vallejos, ordförande i kommunstyrelsen i Munkfors. Patrik Karlsson är butikschef på Konsum Värmland i Munkfors och är medlem i styrgruppen. - Min butik har sex Rättvisemärkt-produkter: kaffe, te, choklad, drickchoklad och bananer. Vi tänker allt mer på det vi stoppar i oss och att arbetskraften bakom produkterna ska få skäligt betalt. Det är stor skillnad i intresse jämfört med bara ett år sedan, framför allt på kaffe. Det går för sakta, men diplomeringen kan ställa större krav på leverantörer och uppmärksamma konsumenter på att det här finns, säger Karlsson. - Jag är imponerad av den kraft som verkar finnas i Munkfors. En stor och välsammansatt styrgrupp, med stark representation från frivilligorgansiationer, kommun och näringsliv, säger Emma Enebog, projektledare på Rättvisemärkt. För mer information om Fairtrade city, kontakta: Emma Enebog, projektledare, Rättvisemärkt: 0735-60 68 03 Om RättvisemärktTM Rättvisemärkt/Fairtrade är en oberoende etisk och social märkning som främjar mänskliga rättigheter. Kriterierna för Rättvisemärkt produktion utgår från FNs grundläggande ILO-konventioner. Fundamentalt för Rättvisemärkt är också själva betalningen – Rättvisemärkt-certifierade producenter får skäligt betalt för det arbete de utför. Rättvisemärkt bidrar till att: Anställda och odlare får skäligt betalt för det arbete de utför Motverka barnabete Främja organisationsrätten Motverka diskriminering på grund av kön, hudfärg och tro Uppmuntra ekologiskt odlande Idag kan svenska konsumenter köpa Rättvisemärkt kaffe, te, kakao, choklad, drickchoklad, bananer, socker och apelsiner i matbutiker som ICA, COOP, Hemköp, Vi, Willys och Netto. Dessutom finns Rättvisemärkt ris, honung, juice, snacks, och fotbollar i Världsbutikerna. Rättvisemärkt är anslutet till det internationella kontrollorganet FLO, Fairtrade Labelling Organizations International, www.fairtrade.net, och har systerorganisationer i 20 länder i Europa, Nordamerika, Australien/Nya Zeeland och Japan.