Nära en halv miljon deltagare  i Fairtrade Challenge

Nära en halv miljon deltagare i Fairtrade Challenge

Årets Fairtrade-fika engagerade fler personer än någonsin. Över 6 000 enskilda fikapauser anordnades på stan, i butiker och på kaféer, arbetsplatser, skolor, organisationer och inte minst hemma hos enskilda personer. För andra året i rad samlar Fairtrade Challenge runt en halv miljon deltagare för att sätta fokus på villkoren för de som odlar kaffet, bananerna och chokladen vi har till vårt fika.

– Det lokala engagemanget var större än någon sin i år. Varje fikadeltagare är en röst för att Fairtrade är viktigt. Jag hoppas att svenska företag och dagligvaruhandeln ser hur stort intresset är och fortsätter utöka sitt utbud av Fairtrade-märkta produkter, säger Magdalena Streijffert, generalsekreterare på Fairtrade Sverige.

Totalt samlade Fairtrade Challenge 475 000 deltagare i över 6000 enskilda fikapauser. Det är nästan dubbelt så många registrerade fikapauser jämfört med förra året, Allra flest deltagare fick fackförbundet Kommunal som samlade över 100 000 deltagare och vann därmed största fikapaus. På andra plats kom Ica Maxi som bjöd kunderna på fika i alla sina butiker.

– Vi är väldigt glada över förstaplaceringen. Precis som Kommunal arbetar för schyssta villkor i Sverige är Fairtrade ett instrument för att förbättra arbets- och levnadsvillkor i länder med utbredd fattigdom. För oss var ett deltagande i Fairtrade Challenge självklart och fikapausen är en fantastisk möjlighet att belysa frågorna på arbetsplatser runt om i landet., säger Barbro Moberg, ombudsman på Kommunal.

Hammarö var den kommun som var allra fikatätast. I den lilla värmländska kommunen samlade över 5000 fikadeltagare.

Kort om Fairtrade Challenge
Fairtrade Challenge är en del i Fairtrade Sveriges tvåveckors kampanj Fairtrade Fokus som pågick 7-20 oktober. Målet med Fairtrade Fokus är att samla så många människor som möjligt att fika Fairtrade-märkta produkter under en dag. Kampanjen är ett lättsamt sätt att sprida kunskap om Fairtrade och hur lätt det är att skapa förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer genom att välja Fairtrade-märkt till fikat.

Resultat i Fairtrade Challenge genom åren
2009: 130 000 deltagare i 1400 fikapauser
2010: 350 000 deltagare i 1 400 fikapauser
2011: 390 000 deltagare i 2 400 fikapauser
2012: 615 000 deltagare i 3 400 fikapauser
2013: 475 000 deltagare i 6 000 fikapauser

Läs mer på www.fairtradechallenge.se.

För frågor kontakta
Johannes Hartvigson, kampanjansvarig Fairtrade Challenge. På telefon: 0730-76 65 83 eller e-post: johannes.hartvigson@fairtrade.se eller Maria Granefelt, kommunikationsansvarig, på telefon: 073-673 16 72 eller e-post: maria.granefelt@fairtrade.se

När du väljer Fairtrade-märkta produkter skapar du förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.

Fairtrade är en oberoende produktmärkning och din garanti för att en produkt uppfyller internationella Fairtrade-kriterier. Fairtrade Sverige är den svenska representanten i Fairtrade International. Läs mer på www.fairtrade.se