Nytt cafékoncept har Rättvisemärkt

Skandinaviens första cafékoncept med Rättvisemärkt i så stor utsträckning som möjligt öppnar i Uppsala på torsdagen - Barista Fair Trade Coffee är företaget som valt att inte kompromissa när det gäller kvalité och bra produktionsvillkor. Hos Barista kan man hitta bland annat Rättvisemärkt kaffe, te, choklad och socker. Imorgon öppnas Barista Fair Trade Coffee som ett av landets ledande caféer när det gäller utbud av Rättvisemärkt-certifierade produkter. Förberedelserna har varit många och entusiasmen är stor. Uppsala är en utmärkt stad att lansera det nya konceptet i - där har både kommun och landsting fattat politiska beslut om den offentliga upphandlingen, det finns många ambassadörer för Rättvisemärkt, och Svenska kyrkan, som är medlem i Rättvisemärkt, har sitt kansli där med många intresserade runtomkring. Björn Almér, vd och medgrundare av Barista berättar om tanken bakom företaget. - Du är inte vad du äter, utan du är var du äter. Konsumenter är allt mer medvetna om att de kan påverka samhället med sitt val av konsumtion. Vi såg det som helt naturligt att bygga vårt koncept på en etiskt sund värdegrund. Det är lite underligt att ingen annan redan har gjort det med tanke på hur lavinartat Rättvisemärkt växer. Jag tror att det tidigare upplevdes som lite nischat att vara etisk, men idag är det definitivt en volymmarknad. Faktum är att jag tror det kommer bli väldigt svårt framöver om man inte har transparens i sin värdekedja och vet hur producenterna har behandlats. När Marks & Spencer i England bytte ut allt kaffe i våras som inte var Rättvisemärkt på alla sina butikshyllor blev det nog en ögonöppnare för många. Rättvisemärkt är inte bara en samvetsprodukt i ett hörn för att visa att man också är snäll, det är en helt ny syn på hela verksamheten. Rättvisemärkt har känt av den ökade efterfrågan både ifrån konsumenter, butiker, caféer och andra företag som är intresserade av att handla med Rättvisemärkt-certifierade varor. - Vi har sett en försäljningsökning på 52 % under förra året, och av allt att döma ser den ökningstakten ut att hålla i sig även under 2006. Konsumenter har allt mer uppmärksammat att vi finns, och vad Rättvisemärkt innebär för odlare och anställda, och gjort aktiva val i sin vardag för att förändra världen. För första gången ser vi nu ett helt nytt cafékoncept i Sverige som fokuserar hela sin verksamhet kring att servera högkvalitativa produkter förenat med goda produktionsvillkor - fantastiskt, säger Alice Bah Kuhnke, generalsekreterare för Rättvisemärkt, som på onsdagen invigde Barista genom en klassisk bandklippning. För mer information om Rättvisemärkt, samt nedladdning av Rättvisemärkts logotyp besök www.rattvisemarkt.se eller kontakta: Daniel Sommerstein, pressansvarig: 0733-91 11 15 eller daniel.sommerstein@rattvisemarkt.se För mer information om Barista Fair Trade Coffee, kontakta: Björn Almér, vd: 0708-37 57 07 eller bjorn@barista.cc Om RättvisemärktTM Rättvisemärkt/Fairtrade är en etisk och social märkning som främjar mänskliga rättigheter. Kriterierna för Rättvisemärkt produktion utgår från FNs grundläggande ILO-konventioner. Fundamentalt för Rättvisemärkt är också själva betalningen – Rättvisemärkt-certifierade producenter får skäligt betalt för det arbete de utför. Rättvisemärkt bidrar till att: Arbetare och odlare får skäligt betalt för det arbete de utför Motverka barnabete Främja organisationsrätten Motverka diskriminering på grund av kön, hudfärg och tro Uppmuntra ekologiskt odlande Idag kan svenska konsumenter köpa Rättvisemärkt kaffe, te, kakao, choklad, drickchoklad, bananer och apelsiner i matbutiker som ICA, COOP, Hemköp, Vi, Willys och Netto. Dessutom finns Rättvisemärkt ris, honung, juice, snacks, socker och fotbollar i Världsbutikerna. Rättvisemärkt är anslutet till det internationella kontrollorganet FLO, Fairtrade Labelling Organizations International, www.fairtrade.net, och har systerorganisationer i 20 länder i Europa, Nordamerika, Australien/Nya Zeeland och Japan.