Pris till Maxi ICA Stormarknad i Karlstad för seger i Fairtrade Challenge

Maxi ICA Stormarknad i Karlstad tar idag emot pris från Fairtrade. Butiken vann den stora fikatävlingen Fairtrade Challenge som gick av stapeln i oktober 2010.  Priset - en lunch med Fairtrade-märkta ingredienser för alla butikens medarbetare iordningställd av kocken Conny Andersson från Stone Cut Gastro och en föreläsning från Fairtrades generalsekreterare Helena Markstedt – tas emot idag.

Den stora fikatävlingen Fairtrade Challenge gicj av stapeln den 27 oktober förra året som en del av den årligen återkommande kampanjen Fairtrade Fokus. Över hela Sverige deltog mer än 300 000 personer genom att fika Fairtrade-märkt under samma dag. På Maxi ICA Stormarknad bjöds 2950 personer på Fairtrade-märkt kaffe med Anton Bergs och Cloettas Fairtrade-märkta choklad, Fairtrade-märkta bananer och Ben and Jerrys Fairtrade-märkta glass. Butiken i Karlstad var därmed bäst i Sverige.

- När vi handlar påverkar våra val människor över hela världen. En butik kan göra stor skillnad genom att marknadsföra och sälja Fairtrade-märkta produkter som skapar möjligheter för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor säger Helena Markstedt, generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

- För mig som handlare och för våra medarbetare är arbetet med Fairtrade ett sätt att visa vårt engagemang för de som producerar varorna vi säljer. Det är roligt att vi kan bidra till hållbar utveckling och mänskliga rättigheter genom att göra det vi är bäst på, erbjuda schyssta varor till våra kunder säger Christer Johansson, ICA handlare.

- Maxi Ica Stormarknad i Karlstad vann Fairtrade Challenge, en tävling där hundratals butiker från Haparanda till Ystad deltog. Vi är glada över att få träffa medarbetarna och på det här sättet belöna dem för deras goda arbete och engagemang, avslutar Helena Markstedt.

Priset delas ut under personalmöte klockan 15.00. Journalister som vill får gärna komma med och lyssna på Helena Markstedts föreläsning och smaka på kocken Conny Andersons specialkomponerade lunchmeny med Fairtrade-märkta ingredienser.

Mer information:

För mer information, kontakta Jon Bergeå på Fairtrade Sverige, telefon 076-711 94 03.

När du väljer Fairtrade-märkta produkter skapar du förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.

• Premier till investeringar i lokalsamhälle och verksamhet

Fairtrade är en oberoende produktmärkning och din garanti för att en produkt uppfyller internationella Fairtrade-kriterier. Fairtrade Sverige är den svenska representanten i Fairtrade International. Läs mer på www.fairtrade.se

Fairtrade är det internationella namnet för de värden som också representeras av och förmedlas genom namnet Rättvisemärkt.