Stark tillväxt för Fairtrade - Sverige i världstoppen

Stark tillväxt för Fairtrade - Sverige i världstoppen

Fairtrade International visar i sin årsrapport på stark tillväxt. Försäljningen av Fairtrade-märkta produkter uppgår 2012 globalt till 4,8 miljarder euro. Bland de etablerade marknaderna är Sverige det land, tillsammans med Tyskland och Finland, som haft den allra största tillväxten i försäljningen av Fairtrade-märkta produkter under 2012. Antalet Fairtrade-certifierade producentorganisationer ökar med 16 procent och omfattar nu över 1,3 miljoner odlare och anställda.

Allt fler gynnas av den ökade försäljningen av Fairtrade-märkt. Idag finns 1149 Fairtrade-certifierade producentorganisationer som omfattar över 1,3 miljoner odlare och anställda i över 70 länder. Utöver högre intäkter för råvaruförsäljningen för odlarna, har runt 80 miljoner euro betalats ut i Fairtrade-premie till odlare och anställda. Pengar som investerats i olika utvecklings- och hållbarhetsprojekt under 2012. En ökning med 15 miljoner euro jämfört med föregående år.

Den ökade Fairtrade-premien är en direkt följd av den försäljningsökning av Fairtrade-märkta produkter som vi sett på flera av Fairtrades nyckelmarknader, så som Finland (48 procent), Tyskland (33 procent), Sverige (28 procent), Holland (26 procent) och Storbritannien (16 procent). Beräkningarna för försäljningsvärdet skiljer sig något mellan de olika marknaderna, se fullständig tabell och kommentarer >>.

Trots den positiva trenden när det gäller försäljningssiffror och det ökande antalet Fairtrade-certifierade producentorganisationer finns mycket kvar att göra.

­­­̶   Något är fel när hälften av världens hungrigaste människor är odlare med egen mark, som samtidigt producerar 70 procent av världens mat, säger Harriet Lamb, vd för Fairtrade International. Fairtrades starka tillväxt under 2012 är uppmuntrande, men vi är inte nöjda. Vi måste fördubbla våra ansträngningar att få Fairtrade att nå ut till fler och för att bryta de orättvisor finns djupt rotade i handeln.

Intresset för Fairtrade, som verktyg för att uppnå en global handel som sker på bättre villkor, är stort. Det visar inte minst de ökade försäljningssiffrorna och det ökande antalet producentorganisationer. Dessutom är kännedom och förtroendet för Fairtrade mycket högt.  Nio av tio konsumenter, på fem ledande marknader för Fairtrade, känner igen Fairtrade-märket. Dessutom bekräftar en nyligen genomförd global konsumentundersökning Fairtrades ställning som världens mest kända etiska märkning.  Den visar att sex av tio konsumenter i 17 länder känner till Fairtrade och av dessa har nio av tio förtroende för Fairtrade. Tre fjärdedelar av denna grupp menar också att Fairtrade bidrar till en positivt intryck av de företag som har Fairtrade-märkta produkter.

Några höjdpunkter från 2012-13:

• Från och med Fairtrade Internationals årsmöte 2013 har odlare och anställda 50 procent av beslutsrätten inom Fairtrade.
  • Nespresso, Ben&Jerry’s och Maltesers har gjort stora nya åtaganden vad gäller Fairtrade.
  • Fairtrade Access Fund har resulterat i lån på över 65 miljoner till producentorganisationer i Latinamerika
  • Mer än hälften av alla bananer sålda i schweiziska dagligvaruhandeln kommer från Fairtrade-producenter och mer än 40 procent av allt paketerat socker i Storbritannien är Fairtrade-märkt. Globalt har försäljningen av Fairtrade-märkta blommor ökat med över 50 procent.
  • Över 30 000 Fairtrade-produkter säljs nu i mer än 125 länder

För mer information: Se kompletta försäljningssiffror samt kommentarer >>
Läs mer i Fairtrade Internationals årsrapport 2012-13 >>

För frågor, kontakta Maria Granefelt, pressansvarig på Fairtrade Sverige, e-post: maria.granefelt@fairtrade.se eller telefon: 08-1220 89 00