Världspremiär för FSC/Fairtrade-certifierat golv

Under Almedalsveckan 2011 lanseras världens första FSC/Fairtrade-märkta golv, detta som ett led i att förbättra att arbets- och levnadsvillkoren för skogsbrukare i Curacautín-dalen i Chile. Golvet, som säljs av trägolvstillverkaren Kährs, är dubbelcertifierat genom ett samarbete mellan Fairtrade och FSC.

– Det är oerhört glädjande att Sverige blir först ut i världen med att lansera ett FSC/Fairtrade-märkt golv. Detta innebär helt nya försäljnings- och utvecklingsmöjligheter för skogsbrukare i utvecklingsländer, samtidigt som hänsyn tas till mänskliga rättigheter, miljön och ett långsiktigt hållbart skogsbruk. Det säger Emma Rung, t.f. generalsekretare på Fairtrade Sverige.

Industriellt skogsbruk i utvecklingsländer förknippas ofta med skövling, utrotning av djurarter och negativ påverkan på vattenflöden och på de samhällen där ursprungsbefolkningen strävar efter att behålla sin traditionella livsstil. 350 miljoner människor beräknas vara beroende av skogen, antingen för eget behov eller i form av avlönat arbete och försäljning av träd till företag inom skogsindustrin.

Skogsbrukarnas inkomst är ofta så låg att den knappt går att leva på. Detta beror dels på bristande kunskap om och få resurser att själva hantera trädfällningen och vidareföräd­lingen, dels på konkurrensen från de stora skogsbolagen vilket pressar priserna nedåt. Sådan har verkligheten sett ut för de boende i Curacautín-dalen i Chile under stora delar av 1900-talet. Under det senaste decenniet har dock utvecklingen börjat gå åt ett annat håll, med mer fokus på hållbarhet genom den certifiering som drivs av Forest Stewardship Council (FSC) samt genom stöttning från SSC Forestry som har bistått skogsbrukarna med sågverk och utbildning kring skogsbruksfrågor och hållbarhet.

Genom tillägget av Fairtrade-certifieringen får skogbrukarna nu dessutom bättre tillgång till en internationell marknad under bättre ekonomiska villkor. Dessutom får de en Fairtrade-premie vid försäljningen av virket, som går till investeringar i bland annat hälsovård, utbildning och den egna verksamheten.

Den svenska trägolvstillverkaren Kährs har som första företag i världen lagt en beställning på FSC/Fairtrade-certifierat trä från just Curacautín-dalen i Chile. Golvet lanseras under Almedal­s­veckan i Visby 2011 och Sverige blir därmed först ut i världen med ett FSC/Fairtrade-certifierat golv.

Information om världspremiären den 5 juli i Visby
Världspremiären för det FSC/Fairtrade-certifierade golvet äger rum under ”Almedalens schysstaste mingel”, tisdagen den 5 juli kl 19:30-22:00 vid S:t Karins kyrkoruin vid Stora torget. Minglet anordnas av Fairtrade Sverige och SKTF. På plats finns också representanter från FSC, Kährs och SSC Forestry. Anmälan görs på www.sktf.se/almedalsmingel

Mer information
Läs mer om FSC/Fairtrade-certifierat trä på http://www.fairtrade.se/cldoc/1154.htm. För vidare frågor, kontakta Emma Rung, t.f. generalsekreterare på Fairtrade Sverige, tel 0702-353236, eller Elisabet Lim, produktansvarig för träprodukter på Fairtrade Sverige, tel 08-1220 89 13.

För frågor riktade till FSC, kontakta My Laurell, tel 0706522279, my.laurell@fsc-sverige.org.
För frågor riktade till Kährs, kontakta Bruce Uhler, tel 0702530476, bruce.uhler@kahrs.se.

Information om samarbetet mellan FSC och Fairtrade
Fairtrade och Forest Stewardship Council (FSC) driver sedan 2009 ett pilotprojekt med syfte att förbättra arbets- och levnadsvillkoren för just dessa småskaliga skogsbrukare i utvecklings­länder. Samarbetet bygger på en målsättning att utveckla Fairtrade-certifieringen till nya produktområden, samtidigt som FSC:s redan befintliga erfarenhet från ansvarsfullt skogsbruk och miljöhänsyn stärker resultatet av de båda certifieringarna. Pilotprojektet kommer att utvärderas 2013. Beslut tas då kring huruvida dubbelcertifieringen etableras mer långsiktigt på marknaden.

När du väljer Fairtrade-märkta produkter skapar du förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.

• Odlare och anställda får förbättrade ekonomiska villkor

Fairtrade är en oberoende produktmärkning och din garanti för att en produkt uppfyller internationella Fairtrade-kriterier. Fairtrade Sverige är den svenska representanten i Fairtrade International. Läs mer på www.fairtrade.se

Fairtrade är det internationella namnet för de värden som också representeras av och förmedlas genom namnet Rättvisemärkt.