Gratis stöd & rådgivning till studenter

När ​skolor och universitet stängs ned i Sverige så öppnas gratisrådgivning för skolungdomar och studenter. Psykologer under utbildning är beredda att svara på frågor, ge råd och stötta via telefon, video och chatt. Verksamhetschef Johan Hagström berättar hur Familjeterapeuterna Syd resonerar kring erbjudandet.

Hur får ungdomarna tillgång till gratisrådgivningen?
​Skolungdomar och studenter bokar tid via vår bokningsite familjeterapeuterna.kaddio.com/booking. Tjänsten Stöd & råd 20 min -student funkar både via telefon, video- och chatt i vårt digitala terapirum Kaddio. Tjänsten kommer att vara gratis under våren 2020 för de upp till 24 år. I bokningen fyller ungdomen i personnummer, namn, telefonnummer och på så sätt kan vi skilja barn, unga vuxna från äldre personer. På så sätt vet vi att hjälpen kommer fram till den gruppen som behöver den allra mest.

Varför gör Ni den här satsningen?

Vi vet, genom forskning och socialtjänsten, att barn, ungdomar och unga vuxna är en särskilt utsatt grupp när skolan stänger ner. Skolan är för många barn och ungdomar en stor trygghet när föräldrar inte fungerar som önskvärt, tex på grund av våld, konflikter, droger och en destruktiv stämning hos de vuxna. För oss är det goodwill att kunna bidra till unga människor som är i en svår situation.

Vilka effekter tror du, en sådan här satsning kan innebära för de som får del av er hjälp?

Jag vet av erfarenhet att sådana här insatser hjälper unga människor att få hopp, känna trygghet och får en tro på vuxenvärlden. Det finns någon som lyssnar. De känner sig inte ensamma i världen när någon vuxen lyssnar på ens bekymmer. Under våren har vi en psykologkandidat som kommer att slumpvis välja ut ett antal av de som söker hjälpen för en frivillig och anonym utvärdering av den hjälp som de har fått. På så sätt kommer vi kunna mäta en del av hur stora effekt insatsen har haft. Eftersom den kommer pågå en längre period så får kandidaten in en tillräckligt stor mängd data som går att generalisera och ge feedback till arbetet.

Vad vill du tipsa om inför en oviss hemmatillvaro för unga människor?

Skapa ett schema som du håller under dygnet. Ha en kontinuerlig dialog med lärarna så att du får hjälp om du kör fast i pluggandet. Bestäm vilka tider på dagen som du tar pauser. Gå ut i friska luften och njut av naturen. Har du husdjur och de kan följa med dig på utevistelsen så ägna dem en stunds kel och bus. Om du kan hjälpa dina syskon eller föräldrar med hemuppgifter så är det hjälpsamt för din självkänsla. Om du känner rastlöshet och oro så kan ett träningspass hemma eller på ett utegym hjälpa dig. Sök professionell hjälp om du mår sämre och inte vet vad du ska göra åt din situation, vi är många som kan hjälpa dig med svåra känslor.

• Sociala frågor

• råd & stöd