FAO och Norad undersöker det småskaliga fiskets roll i den globala fiskeindustrin

FAO har tillsammans med norska biståndsmyndigheten, Norad skrivit på ett avtal där parterna åtar sig att genomföra en analys av livsmedelskedjan för den internationella fiskhandeln med en konsekvensbeskrivning för den småskaliga sektorn i utvecklingsländer. Detta är en uppföljning till en studie från 2004 om den internationella fiskhandelns påverkan på den lokala tillgången till mat. Syftet är att identifiera olika sätt att förbättra tillgången till mat för utvecklingsländers lokalbefolkning. Denna undersökning kan hjälpa politiker att ta mer underbyggande beslut.

Fiskexporten - en viktig inkomstkälla för utvecklingsländer

Utvecklingsländernas export utgör nästan 50 procent av den totala mängden fiskexport i världen. Nettoexportvärdet (export minus import) för utvecklingsländers fiskehandel är större än för någon annan matvara. Det uppgår till så mycket som 25 miljarder dollar per år. Fiskeindustrin skapar arbetstillfällen åt många människor inom produktion, förädling och handel.

Globalisering, utlokalisering och handelskoncentration

Grimur Valdimarsson, chef för FAO:s fiskeindustriavdelning hävdar att fisket och vattenbruket har blivit alltmer globaliserat. Nästan 40 procent av all fisk går in i den internationella handeln medan produktion och förädling i allt större grad läggs ut på entreprenad både regionalt och lokalt. Trots att fiskesektorn är relativt uppdelad har det börjat växa fram ett antal större företag bland annat som en följd av en ökad koncentration inom återförsäljning.

Den småskaliga sektorn står för mer än hälften av allt fiske i hav och sjöar. Denna industri sysselsätter över 90 procent av världens fiskare och 84 miljoner människor inom fiskeförädling, distribution och marknadsföring. Därför är det viktigt att de politiska besluten skyddar den småskaliga sektorns intressen och att fiskare i utvecklingsländer får tillgång till internationella marknader och därmed erbjudas ett rättvist pris för sina produkter.

För Norad är småskaligheten viktig

Hans Henrik Thaulow, tillfällig chef för Norad:s avdelning för näringsutveckling och miljö, säger att de på Norad tycker att studien är viktig eftersom den fokuserar på den småskaliga sektorn. Genom studien kan de småskaliga aktörernas konkurrenskraft på världsmarknaden förbättras och de kan erhålla en större andel av värdet som skapas i livsmedelskedjan.

Norad ska finansiera studien med en budget på ungefär 300000 dollar. Tjänsten för marknadsföring och användning av fisk inom FAO:s avdelning för fiske och vattenbruk (the Fish Marketing and Utilization Service of the Fisheries and Aquaculture Department of FAO) kommer att vara den ledande tekniska enheten.

FAO och tre utomstående experter samordnar 12 fallstudier

En grupp på tre utomstående experter kommer att ha en viktig roll vid genomförandet av studien. Man kommer att utgå från närmare 10 fallstudier från fattiga länders fiske vilka sedan kommer jämföras med två fallstudier från småskalig verksamhet i rika länder.

Fiskeförädlingen får uppmärksamhet

Fiskeförädling och förluster efter fångst (till exempel vid lagring och distribution) kommer vara en del av studien. Jämförelser mellan vinsterna från export av förädlad fisk med de från oförädlad fisk kommer att ingå. Studien kommer även att undersöka sambanden mellan sektorns organisation och de marginalvinster och fördelar som uppnås.

Studien kommer att publiceras 2011

Resultatet från studien kommer att presenteras genom diverse regionala och lokala workshops och den slutliga rapporten ska presenteras i slutet av 2011.

För mer information kontakta:

Lahsen.Ababouch@fao.org eller Audun.Lem@fao.org

Läs pressmeddelandet på engelska

• fao
  • fiskeripolitik
  • vatten
  • tryggad tillgång till mat
  • hållbar utveckling

Jakob Lundberg

Ansvarig för FAO:s informationsverksamhet i Norden FN:s Livsmedels- och jordbruksorganisation Ansvarig för FAO:s informationsverksamhet i Norden FN:s Livsmedels- och jordbruksorganisation 08-204842