Matverk 2015

Den 3 november gick delfinalen i 2015 års Matverk av stapeln i Västmanland. Jenny Lundgren, Hagby Gård tog tillsammans med Färnakocken Björn Olfenius fram en kalkonburgare, färdig att ätas direkt eller tillagas efter tycke och smak. Duon knep en hedrande 2.a plats med sin "Slim Turkey Burger"

Tävlingen ”Matverk 2015” är en riksomfattande produkttävling där lag om 2–3 personer som representerar olika roller i det gastronomiska utvecklingsarbetet – odlare/uppfödare, förädlare och kock – samarbetar kring att ta fram en ny förädlad produkt präglad av den svenska gastronomin och med en regional förankring.

Jenny & Björn satsade på att ta fram en produkt som både kan säljas i butik och till restauranger och skolor som ett utmärkt alternativ till den klassiska hamburgaren. "Slim Turkey Burger" består av 98% kalkonkött från Hagby gård. Både kött från vinge & lår har använts och smaksatts med bland annat timjan & citron. Burgaren kan serveras kall uppskuren i tunna skivor eller tillagas om man så önskar. Kommer att kunna erbjudas både i storpack eller portionsförpackningar.