Pressmeddelande -

Vinnare och förlorare på fritidshusmarknaden: Dalarna med starkast prisutveckling i landet

Våren står för dörren och i takt med att solen börjar titta fram börjar också många svenskar drömma om ett fritidshus. Fastighetsbyrån kan idag dela med sig av statistik som visar att priserna på fritidshus i Sverige ökat med 21 procent de senaste fem åren och att den störst ökningen i landet skett i Dalarna. Priserna i länet har stigit med hela 55 procent. Malung-Sälen (+74 procent), Älvdalen (+65 procent) och Falun (+65 procent) är de kommuner i länet som haft den allra starkaste prisutvecklingen - men hur kommer fritidshusmarknaden på olika orter påverkas av Corona?

Fastighetsbyrån har sammanställt hur priserna på fritidshus utvecklats de senaste fem åren i olika delar av Sverige. En analys av siffror från Svensk Mäklarstatistik, som jämfört försäljningspriser från mars 2019 till februari 2020 med samma period 2014/2015, visar att priserna ökat med 21 procent på riksnivå. Detta är fyra procentenheter högre än när samma jämförelse gjordes i fjol. Medelpriset på fritidshus i Sverige är nu 1 773 417 kr.

Stora skillnader mellan olika delar av landet – Dalarna i toppen och Kronoberg i botten
Dalarna är det län i landet där priserna på fritidshus ökat mest under de senaste fem åren, hela 55 procent. Medelpriset för ett fritidshus i länet är nu 1 731 350 kr. Även Gotland (52 procent) och Värmland (45 procent) sticker ut med stora prisökningar. Längst ner på listan hittar vi Skåne (3 procent) och Kronoberg (1 procent) där priserna stått i det närmsta stilla under en femårsperiod.

När vi tittar på kommuner i Dalarnas län toppar Malung-Sälen listan med en ökning på hela 74 procent. På delad andra plats kommer Älvdalen och Falun där priserna ökat med 65 procent.

- Vi har haft en fantastisk prisutveckling i Sälen. Detta beror bl.a. på att många av anläggningarna satsat på nya liftar, boenden och fler aktiviteter. Dessutom gör den nya flygplatsen att det blir enklare för många att ta sig hit. Det är också allt fler som väljer att semestra i svenska fjällen, inte bara vintertid utan även under sommarsäsong, säger Anna Sjögren Andersson, Fastighetsmäklare/Franchisetagare på Fastighetsbyrån i Malung – Sälen.

I Stockholms skärgård och klassiska sommarorter säljs det mest
Under det senaste året såldes det flest fritidshus i skärgårdskommunen Norrtälje, 492 stycken. På andraplats hittar vi närliggande Värmdö där det såldes 245 stycken följt av semesterpärlorna Borgholm på Öland, 133 stycken och Gotland där det såldes 128 stycken. I Dalarnas län såldes det totalt 383 stycken. Flest såldes det i Malung-Sälen, 103 stycken.

Hur kommer spridningen av Corona påverka fritidshusmarknaden?
- Coronakrisen påverkar hela samhället och kommer även få effekter på bostadsmarknaden. Hur mycket det kommer påverka fritidshus är i dagsläget svårt att avgöra och det kommer se olika ut i olika områden och prissegment. Fritidshusmarknaden är känslig för omvärldsfaktorer och troligen kommer vi se att fler väljer att avvakta med köp. Å andra sidan har många fritidshus låg belåning och även en stor del av säljarna kan avvakta. Och för de som är fortsatt köpstarka kommer det finnas bra möjligheter att göra bra köp,
säger Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån

Kommunsiffror Dalarnas län.

LÄN Medelpris (2014-15) Medelpris (2019-20) Prisutveckling
MALUNG-SÄLEN 1 889 803 3 285 646 74%
ÄLVDALEN 1 022 500 1 690 698 65%
FALUN 930 923 1 532 667 65%
LUDVIKA 653 158 863 333 32%
LEKSAND 987 727 1 269 022 28%
SMEDJEBACKEN 887 269 1 126 769 27%
RÄTTVIK 963 750 1 131 875 17%
MORA 840 732 885 781 5%
HEDEMORA 710 250 713 000 0%
SÄTER 1 004 529 901 786 -10%
ORSA 1 762 500 1 506 500 -15%
GAGNEF 759 750 532 000 -30%

Länssiffror – Dalarna i topp, Kronoberg i botten.

LÄN Medelpris (2014-15) Medelpris (2019-20) Prisutveckling
KRONOBERG 761 800 769 561 1%
RIKET 1 463 717 1 773 417 21%

Beskrivning av siffrorna
Siffrorna är framtagna av Svensk Mäklarstatistik och jämför försäljningspris på alla fritidshusförsäljningar gjorda mars 2014 – februari 2015 med samma period 2019/2020. Det är den procentuella ökningen som redovisas. De kommuner som har minst 10 försäljningar under någon av perioderna är redovisade. Svensk Mäklarstatistiks siffror grundar sig på ca 90 % av alla försäljningar av bostäder som görs genom fastighetsmäklare.

För mer information kontakta gärna:
Johan Engström, VD på Fastighetsbyrån
E-post: johan.engstrom@fastighetsbyran.se

Johan Vesterberg, PR & kommunikationschef, Fastighetsbyrån
Tel: 08-54 54 55 28, 0708-20 44 34
E-post: johan.vesterberg@fastighetsbyran.se

Kontakta gärna våra kontor för kommentarer kring enskilda kommuner:

Mäklarföretaget Fastighetsbyrån ingår i Swedbank-koncernen och har cirka 1 700 medarbetare på 255 franchiseägda kontor runt om i Sverige. Under 2019 förmedlade företaget cirka 45 000 bostadsaffärer till ett försäljningsvärde av cirka 100 miljarder kronor och är därmed marknadsledare på den svenska bostadsmarknaden. Företaget har även verksamhet utomlands med cirka 150 medarbetare i Spanien och Portugal.