Nyhet -

Maria Burström från Luleå föreslås som ny partisekreterare för Feministiskt initiativ

Feministiskt initiativs valberedning föreslår Maria Burström, 46 år, från Luleå, som ny partisekreterare. Valet av partisekreterare avgörs på partiets kongress som i år hålls digitalt den 26-28 mars.

- Jag vill vara partisekreterare i Feministiskt initiativ eftersom det är det parti som ligger mig närmast politiskt i värderingar och innehåll, samtidigt som det är ett parti där jag känner mig hemma och där jag har fått ett välkomnande jag sällan varit med om tidigare, säger Maria Burström.

- Eftersom jag har mångårig kunskap inom politik, organisation och lärande och ser att det finns ett behov av att bygga strukturer som gör att vi blir ett mer hållbart parti, tackade jag ja till nomineringen till partisekreterare, fortsätter hon.

Maria Burström bor i Luleå med sambo och hund, och har en 23-årig utflugen son. Hon har ett varierat arbetsliv bakom sig där hon bland annat arbetat som ombudsman och handläggare. Men största delen i Marias yrkesliv har handlat om utbildning och bildning, områden hon verkligen brinner för. Hon har varit lärare både på gymnasie- och folkhögskola i så vitt skilda ämnen som SFI, psykologi och hundkunskap. Hon har även hållit i uppdragsutbildningar för föreningar om verksamhetsutveckling. Nu jobbar hon som samordnare på ABF.

Maria var engagerad inom Socialdemokraterna i väldigt många år och hann med att sitta i både regionfullmäktige Norrbotten, kommunfullmäktige i Luleå och vara ordförande i Innerfjärdarnas s-förening, men kände att hon värderingsmässigt gled ifrån partiet och valde att avsluta sitt medlemskap. När hon hittade Feministiskt initiativ kände hon att hon hittat hem igen. De politiska frågor som främst engagerar Maria handlar om glesbygd, urfolk, klimat, djurrätt och naturens rättigheter. I Feministiskt initiativ har Maria hunnit med att vara med i framtidskommissionen, ha en ledamotsplats i den nationella styrelsen och är kommun- och regionsamordnare.

Valberedningens motivering:
"Valberedningen bedömer att Maria Burströms personliga egenskaper och erfarenheter tillsammans med hennes yrkesmässiga bakgrund gör henne till den partisekreterare som partiet just nu behöver. Hon har som person ett väldigt lugn, men samtidigt ett driv i sin nyfikenhet på livet, människor och vår omvärld - där hon alltid ser och känner in den politiska dimensionen. Hennes breda praktiska, politiska erfarenheter tillsammans med hennes förankring i bildnings- och föreningsliv gör henne som klippt och skuren för att spela en nyckelroll, dels i partiets interna, men också i partiets externa utveckling på den politiska arenan.
Vi är övertygade om att Maria Burström kommer att kunna axla rollen som sammanhållande kraft i Feministiskt initiativ och både leda, stötta och motivera i arbetet som partiet och medlemmarna står inför."

Valberedningens förslag till partistyrelse:
Partiledare:
Farida al-Abani, Stockholm
Teysir Subhi, Göteborg

Partisekreterare:
Maria Burström, Luleå

Ordinarie ledamöter:
Anders Jacobson, Stockholm
Christine Brännvall, Kiruna
Jenny Berg, Helsingborg
Karin Larsson, Umeå
Karin Tennemar, Stockholm