Plombohuset då och nu. Det syns tydligt att huset har ändrats genom åren, inte minst på fasaden som gått från trä till tegel. Torsdagen den 11 maj rivs den gamla byggnaden.

Gåtan med Skeletten nära en lösning

Gåtan med de fyra Skeletten blev en riksnyhet under påskhelgen och många har hört av sig till Finnvedsbostäder med tips och tankar kring lösningen på den spännande gåtan.

-Vi är glatt överraskade över det stora engagemanget bland alla de som hört av sig. Veckan efter att vi hittade tidskapseln så strömmade tipsen in ifrån alla världens hörn. Det ringde och mailade personer från stora delar av Sverige, Holland, USA och vi fick till och med ett mail från en person i Australien, berättar Caroline Fagerström, marknadschef.

Vad är det för tips ni har fått in?

- Tipsen har varit av mycket varierande karaktär. Vi har fått massor med information om huset och flera personer som är födda, har vuxit upp eller bott i huset har hört av sig och delat med sig av underbara barndomsminnen som alla rörde familjerna Olsson, Jochnick och Norrman, berättar Caroline.

-En person berättade att ungdomarna från Kalle P teatergrupp fick låna en lokal i huset för att hålla till och öva på sina teaterstycken i slutet av 60-talet och någon annan berättade om hur viktig sammanhållningen i kvarteret var och hur goda grannar alla var. Att bo i ett kvarter där man trivs med sina grannar är mycket värt och det är en trend Finnvedsbostäder vill behålla i det nya kvarteret Städet.

Den stora frågan är nu om Finnvedsbostäder har hittat lösningen och svaret på gåtan med tidskapseln.

-Vi tror oss ha fått in svaret på gåtan, säger Caroline. Ett av Joel Olssons barnbarn har hört av sig och han berättade att han tydligt minns hur fyra flickor som bodde i kvarteret lekte och höll till i den del av huset där tidskapseln fanns. Flickorna fick naturligtvis inte vara där men smög ändå dit så ofta de kunde. 1969 fick man nog och dörren spikades igen och flickorna fick hitta ett annat gömställe att vara på. Sedan dess har det stått orört.

Vilka var de fyra flickorna?

-Det vet vi ännu inte så sökandet fortsätter men vi tror oss i alla fall fått den riktiga historien bakom De fyra Skeletten. På torsdagen den 11 maj förändras vyerna och då rivs byggnaderna på Pilagårdsgatan 1 och därmed lämnar det gamla Plombohuset plats för nya, moderna lägenheter som kommer bli ett viktigt bidrag till att hjälpa till med den positiva befolkningsutvecklingen av Värnamo, avslutar Caroline Fagerström

Relaterat innehåll