Det kan finnas pengar att hämta! Ersättningar för kostnader med mera i och med Brexit.

Svenska ESF-rådet bjuder in till Informationsmöten med anledning av ersättning för likviditetsstöd, kostnader eller intäktsbortfall i och med Storbritanniens utträde ur EU (”Brexit”). Detta gäller för andra aktörer än licenshavare och omfattar två utlysningar. Här följer kortfattad information samt länkar för anmälan till digitala informationsmöten i Svenska ESF-rådets regi.

Utlysning med inriktning mot Likviditetsstöd till andra aktörer än licenshavare:

Nu finns det möjlighet för andra än licenshavare inom fiskeri- och vattenbrukssektorn att söka likviditetsstöd för administrativa kostnader till följd av Storbritanniens utträde ur Europeiska unionen. Svenska ESF-rådet utlyser 10 miljoner kronor under 2023 med utlysningens startdatum: 2023-04-12 och slutdatum: 2023-06-30.

Likviditetsstöd för inkomstbortfall får lämnas till andra aktörer än licenshavare som:

1. Drabbats av minskad råvarutillgång genom att licenshavare har fått sänkta fiskekvoter till följd av Brexit eller;
  2. påverkats negativt av förändrade handelsmönster eller inverkan på logistik till följd av Brexit.

Detta ska bifogas till ansökan om stöd:

• Underskriven Bekräftelse av ansökan.
  • Ifylld Beräkningsmall över minskad råvarutillgång.
  • Underskriven försäkran om uppfyllda villkor enligt § 26 (SFS 2022:1464).

För övriga krav och förutsättningar se utlysning här.

Svenska ESF-rådet håller ett digitalt informationstillfälle för denna utlysningden 24 maj. Där går vi igenom utlysningen samt hur ansökningsprocessen går till. Anmälan görs här.

Utlysning med inriktning mot Kompensationsstöd till andra aktörer än licenshavare:

Nu finns det möjlighet för andra än licenshavare inom fiskeri- och vattenbrukssektorn att söka kompensationsstöd för administrativa kostnader till följd av Storbritanniens utträde ur Europeiska unionen. Svenska ESF-rådet utlyser 10 miljoner kronor under 2023 med utlysningens startdatum: 2023-02-15 och slutdatum: 2023-06-30.

Kompensationsstöd för administrativa kostnader till andra aktörer än licenshavare kan avse följande kostnader:

• Kostnader för konsult och rådgivningstjänster som syftar till att hantera den situation som uppstått genom att Storbritannien lämnat Europeiska unionen.
  • Direkta kostnader för godkännande eller märkning av produkter som även fortsättningsvis ska saluföras i Storbritannien.
  • Kostnader för deltagande i mässor och liknande som syftar till att etablera eller utöka handel på marknader där företaget inte eller i begränsad omfattning är verksamt sedan tidigare.

Detta ska bifogas till ansökan om stöd:

• Underskriven Bekräftelse av ansökan
  • Ifyllt och underskrivet De minimis-intyg

För övriga krav och förutsättningar se utlysning här.

Svenska ESF-rådet håller ett digitalt informationstillfälle för denna utlysning den 17 maj. Där går vi igenom utlysningen samt hur ansökningsprocessen går till. Anmälan görs här.