Medgrundarna i Ocean Collective (från vänster): Jörgen Bergqvist, Anders Jacobson och Vilhelm Sundström.

En ny kraft inom sjömatindustrin

Igår, på självaste World Ocean Day, lanserades Ocean Collective med ett stort event i Stockholm. Bolaget grundades 2022 och har fram till nu förvärvat majoriteten i Korshags samt ingått ett joint venture med Nordic Seafarm i Dingle. Vad är då Ocean Collective – och vad vill man? Vi har träffat Jörgen Bergqvist, VD och en av tre medgrundare.

Efter några år som VD inom Insula-koncernen är Jörgen är ingen ny bekantskap i branschen. Han har även lång erfarenhet från andra livsmedels- och produktbolag som Procter & Gamble, Delicato och Carlsberg. Samt VD-uppdrag inom andra sektorer och som rådgivare åt investerare.

Så vad lockar dig tillbaka till sjömatsindustrin? ”Mest av allt är det faktiskt kärleken till havet. Jag tillbringar mycket tid både på och i det – jag är utbildad dykinstruktör och har med egna ögon sett hur det ser ut när vi inte respekterar naturen. Här vill Ocean Collective vara en positiv kraft. Vi har stor passion för matsystemet, men alla måste inse att havet är en del av det systemet.”

Ni är alltså ett slags aktivister i kostym? ”Vi är först och främst företagare. Vår affärsidé är att skapa positiv förändring genom att förena hållbarhet och värdeskapande. Vi kallar det Double Impact. Vår tanke är att förvärva etablerade bra bolag som söker utveckling. Och där hittade vi en perfekt matchning med Korshags – hög kvalitet, fina produkter och god lönsamhet – med en ägarfamilj som vill ta nästa steg. Och i samarbetet med Nordic Seafarm (Ocean Next) ska vi utveckla framtidens mat. Målet är att bli en betydande aktör inom sjömat – och att driva en positiv utveckling tillsammans med övriga branschen. Vi har ingen exit-strategi, utan vill driva verksamheterna långsiktigt.”

Branschen ja, hur ser du på den? ”Det är en bransch som är sprängfylld med kompetens. Men ibland kan jag sakna fokus på konsumentinsikt, utveckling och innovation. Där har kanske inte fiskbranschen varit lika nyfiken som andra delar i livsmedelsindustrin och bland dagligvaruleverantörer. Exempelvis har vi halkat efter när det gäller klimatmärkning och hållbarhetstänk i förpackningsmaterial. Här finns mycket att göra och vi vill gärna bidra till en ljusare framtid för sjömaten.”

Avslutningsvis – vad äter du helst? ”Korshags rökta lax med tångknäcke”.