Det sägs ofta att riktat foderfiske i Östersjön drivs av svensk konsumtion av norsk odlad lax. Så är det inte.

Felaktig koppling mellan norsk laxodling och Östersjöfisket enligt ny rapport

Norsk laxodling använder inte strömming från Östersjön i någon större omfattning och är därmed inte den huvudsakliga drivkraften bakom fisket som lett till att arten är hotad i Östersjön. Den slutsatsen drar forskningsinstitutet RISE i en ny rapport som publicerades den 16 november 2023.

I medias rapportering om Östersjöfisket av sill och strömming har mycket uppmärksamhet riktats mot det storskaliga fisket och produktionen av foder. Detta har kopplats till norsk laxodling och svensk konsumtion av norsk lax har setts som drivande för utvecklingen av det storskaliga fisket.

I rapporten ”Driver svenska konsumtionen av odlad lax ökat svenskt industrifiske i Östersjön?”, som beställts av Fiskbranschens Riksförbund, visar författarna från RISE att denna koppling inte är riktig.

Enligt rapporten använder inte norsk laxodling sill/strömming från Östersjön i någon större omfattning. Därmed kan norsk laxodling inte sägas vara den huvudsakliga drivkraften bakom industrifisket i Östersjön.

RISE konstaterar att norskt laxfoder överlag består av en mycket liten andel sill/strömming från alla vatten. Totalt sett utgör det mindre än fyra procent av laxfodret. Råvaran kommer främst från sidoströmmar genererade från beredning för livsmedel från inhemskt fiske. Det vill säga att man bereder filéer först och producerar foder av det som blir över. En vettig ordning, anser Fiskbranschens Riksförbund.

Enbart 0,8 procent av fodret till norsk odlad lax baseras på riktat fiske efter sill (dvs. hel sill) för produktion av fiskmjöl och olja.

Rapporten konstaterar också att det är europeisk och svensk fiskeriförvaltning och politik som är orsaken till att 90 procent av svenskt fiske efter sill/strömming och skarpsill i Östersjön riktas direkt mot foderindustrin.

– Även om just norsk laxodling inte är beroende av foderfisket i Östersjön idag, så har tyvärr svensk och europeisk fiskeriförvaltning tillsammans skapat den akuta situationen för sillen/strömmingen samt bidragit till att fångsterna främst används till foderproduktion, säger Sara Hornborg, rapportförfattare och forskare vid RISE.

– Lax främst från Norge är Sveriges största produktsegment inom sjömat och det är helt avgörande för branschens trovärdighet och utveckling att all odlad fisk, speciellt norskt lax, bygger på en hållbar foderkedja. Det är med bakgrund av det som vi önskade att RISE verkligen genomlyste eventuella beroendeförhållanden mellan sill i Östersjön och norsk lax. Att norsk lax inte är drivande utvecklingen vi ser i Östersjön är mycket positivt, även om behovet av svenska åtgärder för att stärka vårt lokala och regionala sillfiske till direkt human konsumtion kvarstår, säger Krishan Kent, ordförande i Fiskbranschens Riksförbund.

Läs rapporten HÄR

Kontaktpersoner:

Krishan Kent, ordförande i Fiskbranschens Riksförbund: krishan.kent@fiskbranschen.se alt

Sara Hornborg, RISE: sara.hornborg@ri.se alt 073-026 84 37