Fiskbranschens kommentar till WWF:s Fiskguiden 2023

Fiskbranschens kommentar till WWF:s Fiskguiden 2023

På eftermiddagen den 28 september arrangerade Fiskbranschens Riksförbund årets tredje Sjömatsforum, med fler än hundra deltagare från branschen, myndigheter och organisationer. Utgångspunkten för Sjömatsforum var denna gång presentationen av WWF:s Fiskguide 2023, som presenterades på morgonen samma dag.

Generellt sett innehåller Fiskguiden 2023 relativt små negativa förändringar, vad gäller större arter på den svenska marknaden. Bottentrålad torsk och kolja från Barents Hav och Norska Havet fick rött ljus men det finns god tillgång på MSC-certifierad torsk och kolja både fiskad med bottentrål och andra fiskeredskap.

Att lokalt svenskfångad (!) strömming och sill från Östersjön och Bottenhavet får rött ljus i årets Fiskguide, är det enskilt största problemet för svensk fisknäring. Fisket för direkt human konsumtion utgör endast ca 10 % av det totala svenska sill- och strömmingsfisket i Östersjön men resultatet kan bli att det blir det lokala fisket och beredningen som helt kan förlora marknadstillträdet till exempelvis dagligvaruhandeln. Även om WWF uttryckligen säger att problemet ligger i det storskaliga fisket så är risken att det är den småskaliga beredningen och fisket som drabbas hårdast och riskerar att slås ut.

”Fiskbranschens Riksförbund uttalar sig inte om WWF:s bedömningar. Däremot är vi mycket bekymrade över att konsekvenserna av det röda ljuset för all Östersjösill och strömming, oavsett om det är lokalt fångat, riskerar att hota mottagning och beredning i våra kustsamhällen. Frågan om hur vi hållbart kan säkra ett fortsatt lokalt och regionalt kustfiske samt beredning av sill runt Östersjön kommer därför även fortsättningsvis vara en av våra viktigaste frågor tillsammans inom branschen”, kommenterar Krishan Kent, ordförande i Fiskbranschens Riksförbund.