Fiskbranschens Riksförbund tar plats i Svenska FAO-kommittén.

Fiskbranschens Riksförbund tar plats i Svenska FAO-kommittén.

FAO (the Food and Agriculture Organization of the United Nations) är FN:s fackorgan för jordbruk, skogsbruk och fiske. FAO bildades redan 1945 och är FN:s äldsta organ. FAO:s huvuduppgift är att bidra till utrotande av hungern i världen och till en tryggad livsmedelsförsörjning. FAO spelar en central roll för att övervaka de globala naturresurserna när det gäller jordbruk, skog och fiske.

Den svenska FAO-kommittén uppdrag är att vara rådgivande åt regeringen, genom att lämna synpunkter på strategidokument – exempelvis regeringens FAO-strategi. Kommittén består av tolv ledamöter från myndigheter, organisationer, akademi och näringsliv. Kommitténs ordförande är statssekreterare Dan Ericsson vid Landsbygds- och Infrastrukturdepartementet.

Enligt regeringens beslut den 1 juni 2023 förordnas Krishan Kent, ordförande i Fiskbranschens Riksförbund, som en av ledamöterna i Svenska FAO-kommittén.

”Det är väldigt hedrande för mig personligen att få använda mina erfarenheter i ett så djupt meningsfullt sammanhang. Men det är också ett fantastiskt erkännande för Fiskbranschens Riksförbund som samhällsaktör. Att vårt långa och strävsamma arbete för en hållbar blå livsmedelskedja har gett oss plats i Svenska FAO-kommittén upplever jag som ett kvitto på att vi tillför myndigheter och politik ett balanserat och värdefullt perspektiv på livsmedelsförsörjningen, både lokalt och globalt.” säger Krishan Kent.