Förenklade förutsättningar för ett hållbart vattenbruk i Sverige

Förenklade förutsättningar för ett hållbart vattenbruk i Sverige

Fiske- och vattenbruksutredningens delbetänkande Förenklade förutsättningar för ett hållbart vattenbruk har redovisats den 6 december 2023.

Utredningens uppdrag för vattenbruket har varit att se över hur bestämmelserna om vattenbruk kan förenklas för att främja ett mer konkurrenskraftigt och hållbart vattenbruk. I uppdraget har ingått att kartlägga den lagstiftning som styr bedrivandet av vattenbruksverksamhet. Det har även ingått att föreslå förenklingar av regelverket för vattenbruk när det gäller tillståndsgivning, annan prövning och tillsyn i syfte att bl.a. förkorta handläggningstiderna, minska antalet involverade myndigheter, undvika dubbelprövning och att beslut som fattats enligt olika regelverk står i strid med varandra samt få en mer likartad regeltillämpning samtidigt som ett högt miljöskydd, smittskydd och djurskydd upprätthålls. I uppdraget har vidare ingått att analysera hur lagstiftningen kan underlätta och främja ökad hållbarhet och innovation inom vattenbruket. Därutöver har uppdraget varit att ta ställning till om några andra ändringar av regelverket behöver göras, överväga om det är ändamålsenligt att samla de bestämmelser som reglerar vattenbruket i en lag med tillhörande förordning, och i så fall föreslå en sådan lag och förordning samt lämna författningsförslag. Utredningen lämnar förslag inom flera områden och avsikt är att förslagen ska ses som en helhet, som sammantaget kan bidra till att uppfylla de olika syftena med utredningens uppdrag.

- Utredarna har gjort ett mycket bra arbete beaktat uppdraget i direktivet. Vi ska komma ihåg att de lagstiftningar som styr vattenbruksbranschen är mycket komplexa och omfattande. Utredningen är väl genomarbetad och lämnar flera konkreta författningsförslag, säger Wenche Hansen VD på Matfiskodlarna.

- Arbetet med att skapa förenklade förutsättningar för vattenbruket i Sverige går nu in i nästa fas. Det är av yttersta vikt att delbetänkandet skyndsamt bereds vidare av Regeringen och att Riksdagen därefter säger ja till föreslagna författningsförslag, säger Ingela Skärström Ordförande för Svenskt Vattenbruk och Sjömat.

- Det finns fler hinder för att skapa förenklade förutsättningar att bedriva vattenbruk i Sverige, och som inte har omfattats av direktivet i utredningen. Ett sådant är Sveriges nationella åtgärder för bakteriell njurinflammation hos fisk, som är en särreglering i förhållande till andra medlemsstater. Vi behöver arbeta vidare för att finna lösningar även för andra hinder parallellt, säger Wenche Hansen.

Vi behöver äta mer svenska vattenbruksprodukter – men var ska svenska vattenbrukare producera vår mat?

Livsmedelsförsörjningen är en av de avgörande faktorerna för att lyckas med den gröna omställningen.

- Mat producerad genom uppfödning eller odling av vattenlevande organismer som exempelvis fisk, musslor, ostron, kräftdjur och alger utgör ett av de mest resurseffektiva sätten att producera protein vi har, säger Ola Öberg ordförande i De recirkulerade vattenbrukarnas producentorganisation.

Svenskt vattenbruk är hållbart – och vår inhemska livsmedelsproduktion bidrar till Sveriges resiliens samt en levande skärgård och landsbygd. Men de blå vattenbruksnäringarna i Sverige är fortfarande små och vi importerar till Sverige exempelvis fisk och kräftdjur i stor skala. Varför ser det ut så här?

Sverige behöver ta ett större ansvar för att säkra svensk primärproduktion och skydda vattenområden värdefulla för svenskt vattenbruk. En av mänsklighetens stora utmaningar är att säkerställa en miljömässigt, - socialt- och ekonomiskt hållbar produktion av livsmedel till en ständigt ökande befolkning.

I år önskar vi oss av tomten en stark och enad politiskt vilja om att skyndsamt skapa förenklade förutsättningar för Svenska vattenbruksföretag.

God jul & Gott nytt år önskar vi er alla,

Wenche Hansen, VD Matfiskodlarna Sverige AB

Ingela Skärström, Ordförande för Svenskt Vattenbruk och Sjömat

Ola Öberg, Ordförande för De recirkulerande vattenbrukarnas producentorganisation