Pressmeddelande -

Fiskeriet Sverige AB och Lobster Seafood Sweden AB går samman och bildar ny ledande sjömatsaktör.

Fiskeriet och Lobster går samman och kommer fortsättningsvis att bedriva verksamheten under Fiskeriet Sverige AB. Sammanslagningen innebär att en ny starkare gemensam företagsplattform bildas med två affärsområden; ett med fokus på dagligvaruhandeln och ett med fokus på Foodservice. VD för det nya företaget blir Jörgen Bergqvist, idag VD för Fiskeriet Sverige AB.

Fiskeriet Sverige AB har riktat sig mot dagligvaruhandeln med direktförsäljning av färsk fisk och skaldjur samt konsumentpackade produkter av sjömat för central försäljning mot butikskedjorna. Lobster Seafood Sweden AB har riktat sin försäljning mot grossister och har också en tradingverksamhet. Bägge bolagen ingår i den norska koncernen Insula AS som är ledande leverantör av sjömatsprodukter på den svenska marknaden.

̶ Det här är ett viktigt steg vidare i satsningen på den svenska marknaden för att kunna driva utvecklingen framåt i rollen som erkänd kategorikapten. Mat från havet är en överlägsen proteinkälla, både ur en hälso- och hållbarhetssynpunkt. Nu ser vi fram mot att satsa vidare på att utveckla kategorin sjömat som helhet på den svenska marknaden, säger Jörgen Bergqvist, VD Fiskeriet Sverige AB.

Sammanslagningen innebär att Lobster Seafood Sverige ABs verksamhet går in under Fiskeriet Sverige AB där två affärsområden, Dagligvaruhandel respektive Foodservice, skapas. Sammanslagningen ger en bredare produktportfölj, en effektivare organisation och fler och bättre synergier genom att en gemensam varuförsörjning och stab etableras.

̶ Genom att kombinera våra respektive styrkor kan vi engagera och utveckla kunskapen inom kategorin och ge mervärde till både kunder, konsumenter och medarbetare. Nu startar vår gemensamma resa mot ”Havsbaserad Hållbar Tillväxt” genom att integrera våra verksamheter och bygga en ny stark kultur, säger Jörgen Bergqvist.

• Emballage, förpackning

• Stockholm

Fiskeriet Sverige AB etablerades 2019. Viproducerar, säljer och marknadsför förädlad sjömat i Sverige och kommer efter sammanslagningen att omsätta ca 1,1 miljarder på den svenska marknaden. Våra varumärken i Sverige är Fiskeriet, Lofoten, Frøya, Lysekils, Lobster och Sjöboden allt i fisk. Fiskeriet är ett helägt dotterbolag till den norska sjömatskoncernen Insula AS, och tillsammans är vi ca 1100 anställda i koncernen och omsätter över 6,4 miljarder.

Jörgen Bergqvist

Presskontakt CEO 08-480 046 16