“En gång har jag märkt av glastaket” – Carola Lissel om att vara kvinna och ledare i tech-branschen

Dagen till ära, den internationella kvinnodagen 8 mars, vill vi lyfta fram en av alla lysande stjärnor till kvinnor i koncernen och vad passar då bättre än att bekanta sig lite närmare med en av de högt uppsatta i bolaget som förvärvade Flex? Carola Lissel är strategidirektör för Visma Sverige och har jobbat i branschen i nästan hela sitt yrkesverksamma liv.

Hur har din yrkesmässiga resa sett ut, Carola?
– Jag är tacksam mot mina tidiga år som entreprenör i ett bolag som tillverkade och sålde utrustning till segelbåtar. Dessa år lärde mig mycket om ett bolags olika byggstenar och dynamik. Allt från personalfrågor till kontakter med kunder, leverantörer och att banken var en viktig del i dynamiken för en småföretagare. 1996 började jag på Visma för första gången, då på ekonomiavdelningen, sedan gick jag via supporten och konsultavdelningen till att bli ledare för sälj, marknad och vissa affärsområden. Min nyfikenhet drev mig ut från Visma och jag arbetade hos andra affärssystembolag under några år, men lockades sedan tillbaka 2009. 2012 blev jag vd för Visma Software AB – ett uppdrag jag lämnade förra året för en roll i Vismas ledningsteam för bolagen med kunder inom de medelstora/stora segmenten internationellt.

Hur har upplevelsen varit av att som kvinna ta sig uppåt i en (ofta) mansdominerad bolagsvärld?
– Ser man tillbaka så har jag ofta arbetat i miljöer med många män så där är jag nog fostrad. Som säljchef var det ibland en fördel när kunden var en man, då sänkte de garden lite. Men samtidigt så har jag och många med mig känt att man fått bevisa sin kompetens. Tidigare i min karriär tog man inte den för given hos en kvinna. Så jag blev vänligare bemött men hårdare granskad kan man säga.

Men mycket har förändrats och Carola framhåller att speciellt it/tech-branschen på många sätt har gått före andra branscher. Det kunde till exempel ses tidigt i Östeuropa, att de hade många duktiga kvinnliga ledare inom just it.

Har du märkt av det så kallade glastaket?
– Ja, en gång. När jag själv kände mig redo att bli vd fick jag svaret att “Det är för tufft jobb för en kvinna att leda ett mjukvarubolag”. Men det var ganska länge sedan. Generellt sades det då också att “kvinnor håller sig själva tillbaka”.

Vilka är dina tankar om internationella kvinnodagen?
– Egentligen borde den inte behövas. Jag är lite kluven när kvinnor i olika sammanhang samlas i kvinnliga nätverk för att driva sina frågor. Jag vet att det är rätt för många men egentligen borde vi väl vara i nätverk där också män finns och visa vad vi går för där. Men för att vara allvarlig så behövs fortfarande internationella kvinnodagen. Många kvinnor behöver fortfarande just kvinnliga förebilder för att själva våga ta för sig och inspireras till stordåd! Dagen handlar ju inte bara om Sverige som i många fall kommit längre i jämställdhetsfrågan.

Dina bästa chefs-tips?
– Oj, jag skulle säga var hellre en ledare än en chef. Lyssna och fråga dig ofta “vad är den egentliga, underliggande orsaken till detta”. Ställ många följdfrågor till medarbetarna så att du inte agerar på något som inte var den riktiga orsaken. Skjut inte upp ledarskapet till en annan dag. Finns det något du vill säga till en medarbetare så gör det direkt. Vare sig det är positiv eller negativ feedback. Var inte en fegis!

Du har varit länge inom Visma-koncernen. Vad skulle du säga är det bästa med Visma som arbetsplats?
– En massa saker såklart, givet att jag har varit här i så många år. Men främst är det nog att de medarbetare som vill något, de som är villiga att ta på sig extra ansvar och som har idéer – de bjuds in till att vara med och påverka och utveckla Visma. Styrningen kommer i många fall från att någon av de 150 bolagen i gruppen har gjort en grej extra bra och då lyfts det fram för andra att inspireras av. Det påverkar ständigt oss i vår utvecklingsresa. Och med anledning av ämnet vill jag nämna att Visma i dag har många duktiga kvinnliga vd:ar och saken är inte längre en fråga om kön.

Vad roligt att ha fått en pratstund med dig, Carola!
– Tack, jag vill också säga att vi är väldigt glada över att Flex, som är ett otroligt fint bolag, har blivit en del av Visma! Vi har mycket att lära av varandra och jag som styrelseordförande i Flex ser verkligen fram emot samarbetet!

Lena Eriksson

Marketing Communicator