Ett nytt sätt att jobba med bemanning

Ett nytt sätt att jobba med bemanning

I arbetet med schemaläggning och bemanning är det (som redan insatta vet) en hel del att ta hänsyn till och hålla i huvudet. Och det är just därför ett digitaliserat stöd kan göra så stor skillnad för er som sitter med den här uppgiften. I vårt webbaserade system för schemaläggning och bemanning, Flex HRM Plan, lanserar vi nu bemanningsplaner, som är ett banbrytande sätt att jobba med bemanningen.

Helt ny nivå på överblicken

Andreas Tapper är produktchef och ansvarig för HRM Time och Plan. Han berättar:

– Med de nya bemanningsplanerna får man en helt annan överblick över en hel grupps scheman och vilka anställda som jobbar de olika arbetspassen. Det är dessutom väldigt enkelt att göra förändringar i schemat. Det kan vara till exempel att ett kvällspass behöver flyttas fram en timme från och med årsskiftet eller att en anställd ska arbeta ett annat arbetspass på torsdagar framöver – med andra ord, sådana förändringar som sker då och då på en arbetsplats.

En annan fördel är att man nu kan bemanna en hel grupp på en plan, och förändringar kan då göras på hela gruppen på samma gång. Att slippa gå in och göra ändringar i 50 personers schema är naturligtvis något som sparar mycket tid.

Norska bolag har drivit på utvecklingen

På den norska marknaden, där Flex HRM stadigt växer, är det många företag som väljer Flex HRM Plan av den anledningen att systemet kan kombineras med ett komplext tidsystem och även hr-stöd. Veronica Tjomsland, VD på Flex Applications International:

– En betydande del av våra kunder i Norge använder Flex HRM Plan och det har varit av stort värde för oss att kunna bolla med dem när vi tagit fram den här funktionaliteten. Ett konkret exempel är att man ville kunna se nyckeltalen – hur många bemannade timmar per vecka, hur många timmar totalt osv – innan schemat rullas ut. Så att man undviker att bemanna anställda på för mycket eller för lite tid i förhållande till deras sysselsättningsgrad.

Fler starka nyheter på gång

Och om vi blickar framåt, vilka fler nyheter är på gång i HRM Plan? Andreas Tapper berättar vad som står näst på tur:

– Vi kommer inom kort att lansera en funktion som gör det smidigt för anställda att själva se hur kollegorna jobbar i HRM-appen (HRM Mobile). Som anställd vill jag kanske veta vilka medarbetare som jobbar samma arbetspass som mig i morgon eller vilka från min avdelning som jobbar i helgen exempelvis.

Ytterligare en nyhet som vi tror många kommer uppskatta är att det snart kommer vara möjligt att prenumerera på sitt schema. Det här innebär att du kommer kunna se ditt schema direkt i den kalender du använder (Outlook, MacOS, iPhone och Google kommer stödjas) tillsammans med allt annat du vill ha koll på och få plats med i livspusslet.

Veronica fyller i:
– Och så kommer du kunna ha flextidsramar på arbetspassen. En bra överblick i bemanningsplaner över vilka som önskat vilka arbetspass är också på gång. Bemanningsplaner är det nya flexibla sättet att bemanna. Nu fokuserar vi på att förbättra det ännu mer!

Vill du veta mer om hur du kan effektivisera bemanningen med Flex HRM Plan? Läs mer här eller kontakta oss!