Flex presenterar stolt: kvittotolkning med AI

Flex presenterar stolt: kvittotolkning med AI

Trött på skrynkliga kvittohögar och krånglig administration kring utlägg i jobbet? Det finns en smartare lösning! Kolla in den nya vardagsräddaren i vår produktportfölj: kvittotolkning med AI-teknologi.

Alla som då och då reser eller har andra typer av utlägg i tjänsten vet (allt för väl) vad vi pratar om – administrationen runt det hela kan lätt bli en källa till huvudvärk. Så ska det inte behöva vara, tycker vi! Därför vidareutvecklar vi kontinuerligt vårt reseräkningssystem Flex HRM Travel med innovativa lösningar som trollar bort onödigt krångel. Det senaste tillskottet: en ny och förbättrad kvittotolkning som med hjälp av maskininlärning kan tolka kvitton med mycket hög precision.

Sparar tid och minskar risken för fel
Med kvittotolkning slipper du allt krångel med att fylla i alla uppgifter manuellt – och täpper samtidigt till risken att något missas eller blir fel. Det enda du behöver göra är att fota eller ladda upp ditt kvitto, så hämtar appen automatiskt upp detaljerna och ser till att de hamnar där det ska. Från inköp till färdig reseräkning i några klick!

Hög träffsäkerhet och kapacitet med hjälp av AI
I vår uppgraderade version har kvittotolkningen gått från smart till supersmart, men vad är det egentligen som är nytt? Jo, framförallt hanterar den betydligt fler värden än vad som har varit möjligt tidigare. Förutom att den plockar fram datum, belopp och liknande med mycket hög träffsäkerhet kommer den på sikt också kunna välja rätt valuta och även matcha kvittot mot rätt utläggskod baserat på försäljningsställe – så att du slipper även det momentet. Magiskt, eller hur?

Och inte nog med det: vi har också sett till att kvittotolkningen har ett riktigt bra stöd för olika datumformat och att den kan hantera PDF:er. Kort och gott: med vår nya kvittotolkning tar vi ett rejält kliv mot en automatiserad och självgående utläggshantering.

Bra att veta för dig som kund
Den förbättrade kvittotolkningen finns tillgänglig från och med version 2024.7 för kunder med Flex HRM Travel och Mobile i sin licens. Nyfiken på att testa? Att komma igång är enkelt. Se bara till att aktivera den genom att bocka i Använd kvittotolkning under Inställningar > Resa > Utlägg & representation > Generellt. Dubbelkolla också att ni har en aktiv integration för Flex Online och vårt kvitto-API.

Smartare utläggshantering, ja tack!
Förresten, du har väl inte missat att det här med kvittotolkning blir en extra bra grej alldeles snart? Till sommaren väntas nämligen nya regler gällande sparande av kvitton (som vi har väntat!) som säger att det är fritt fram att slänga dina fysiska kvitton – så länge du har gjort en digital kopia. Äntligen kan du och dina kollegor gå all in med digitaliseringen av er utläggshantering, alltså.

Vill du veta mer om vår smarta kvittotolkning? Eller är du nyfiken på något av våra andra verktyg för en effektivare arbetsdag? Välkommen att kontakta oss!

Lena Eriksson

Marketing Communicator