”Barnens Glasrike” i Målerås invigt av kommunalrådet Christina Davidsson

Nybros kommunalråd Christina Davidsson invigde i lördags lekområdet ”Barnens Glasrike” i Målerås. Området består dels av klätter- och balansredskap och dels av en pedagogisk lekhytta. Investeringen har kostat ca 800.000 och finansierats genom bidrag, arbetsinsatser och ideellt arbete. Syftet är att intressera och lära en yngre generation att förstå och uppskatta svensk glastillverkning, men också att leka och få utlopp för sin energi och kreativitet.

I lördags invigde Nybros kommunalråd Christina Davidsson lekområdet ”Barnens Glasrike” i Målerås. Området består dels av ett yttre område med klätter- och balansredskap, jätteinsekter i glas och dels av en pedagogisk lekhytta. Lekområdet är inramat av en småländsk gärdesgård.

- Syftet är att intressera och lära en yngre generation att förstå och uppskatta svensk glastillverkning, men också att leka och få utlopp för sin energi och kreativitet - att helt enkelt ha roligt i Målerås, säger Martin Robertsson, VD på Målerås Glasbruk AB.

Investering ca 800.000

Projektledning har varit personer från projektägaren Föreningen Glasbyn Målerås samt Målerås Glasbruk AB. Investeringen har kostat ca 800.000. Hälften av kostnaden har erhållits i form av bidrag från Länsstyrelsen och Regionförbundet i Kalmar län. Nybro kommun har utfört en stor arbetsinsats i form av mark- och snickeriarbeten samt målning. Målerås Glasbruk AB har bidragit med både kontanta medel och utsmyckningar. En stor ideell arbetsinsats har utförts av medlemmar i Föreningen Glasbyn Målerås.Från Sparbanksstiftelen Kronan har projektet erhållit ett kontant bidrag.

Lekhyttan

Ett mindre hus på 25m2, i anslutning till glasbruket, har byggts om till en pedagogisk lekhytta. Här kan både unga och vuxna läsa historien om glaset, se och lära om glasets ingredienser och glasblåsning. Alla texter är på svenska, engelska och tyska. En låtsatsugn finns på plats och i en riktig glasblåsarbänk med verktyg kan barnen prova tekniken. I lekhyttan finns också möjlighet till kreativitet genom målarböcker och formgivning.

Martin Robertsson, VD Målerås Glasbruk AB, 070-95 68 960, www.maleras.se

Åke Petersson, projektledare Glasbyn Målerås, 070-317 22 11, ake.laila@telia.com, www.maleras.nu

Målerås Glasbruk ägs av familjen Mats Jonasson och tillverkar både bruksglas och konstglas av hög kvalitet och design. Företaget har 50 anställda och är en sann förspråkare för svenskt glashantverk och svenska glastraditioner. Målerås Glasbruk är det största privatägda glasbruket i Glasriket.

Projektföreningen Glasbyn Målerås bildades 2009 av ett 20-tal företag och 50 privatpersoner för att i projektform utveckla Målerås samhälle med omnejd.

• lekhytta
  • glas
  • konstglas
  • lekpområde