Unga Örnars förbundssekreterare är veckans gäst i Idéburen välfärd. Foto: Jonna Ekdahl, Skyddsvärnet.

Podd: En jämlik barndom – Daniel Vencu Velasquez Castro

Barn är rättighetsbärare, precis som vuxna och påverkas av beslut. Men hur mycket får barn vara med och bestämma och beaktas alltid barns bästa, i enlighet med Barnkonventionen, i beslut som tas? Varför är en jämlik barndom så viktig och vilka konsekvenser får avsaknaden av den? I veckans avsnitt av Idéburen välfärd berättar Daniel Vencu Velasquez Castro, förbundssekreterare på Unga Örnar om deras erfarenhet och syn på saken.

Daniel Vencu Velasquez Castro, förbundssekreterare för Unga Örnar, en barn- och ungdomsorganisation inom arbetarrörelsen, delar med sig av sin kunskap om barnrätt, en jämlik barndom och tankar om förbättringar inom politiken samt civilsamhällets bärande roll. Senaste avsnittet av Skyddsvärnets podcast.

– Unga Örnar finns till för barn och unga i socialt utsatta områden och i områden där många andra delar av samhället helt enkelt har lämnat. Vi pratar lands- och glesbygd, vi pratar bruksorter, vi pratar förort, det är där vi finns och det är där vi ska finnas. Och det är klart att våra medlemmars livssituation är det vi bygger vår politik på och jämlik barndom innebär egentligen att alla barn i Sverige ska ha likvärdiga uppväxtvillkor, och så är det inte i dag, säger Daniel i podden.

I avsnittet får du reda på vilka konsekvenser det blir för barn och samhället om barn inte får en jämlik barndom, men även Unga Örnars syn på vad Sverige kommer att gå mot om samhället satsar på barn och ungas rättigheter och en jämlik barndom.

– Dels så skulle barnfattigdomen i Sverige minska oerhört mycket. Det innebär ju enorma vinningar, helt plötsligt har vi barn och unga som inte lever i hem där de behöver oroa sig över ekonomin. De lever i hem där de inte behöver oroa sig över tak över huvudet, som jag sa tidigare, 245 barnfamiljer vräkta i Sverige och det är långt många barn. Så det hade ju inneburit att man har en stabilitet i barndomen. Man har en trygg barndom. Man får vara barn, och det är så många som inte får vara barn i dag, säger Daniel.

LYSSNA
Skyddsvärnets podcast syftar till att sprida kunskap om aktuella samhällsfrågor samt visa på kraften som finns inom idéburen sektor. Podden Idéburen välfärd kommer ut med ett nytt avsnitt varje måndag och går att lyssna på via plattformar som Spotify, Apple Podcaster, poddtoppen.se. Google podcasts eller direkt på skyddsvarnet.se.