"Odysséen" i form av Roland Schimmelpfennigs lekfulla omtag får Sverigepremiär den 22 oktober.

Premiärtätt på Folkteatern – ett tretusen år gammalt reseäventyr och en helt nyskriven monolog

Berättelsen och relationerna står i fokus i höst på Folkteatern. Den västerländska litteraturens mesta reseskildring i form av Roland Schimmelpfennigs lekfulla omtag av ”Odysséen” och en dramatisering av en av de senaste årens mest omtalade böcker, ”K” av Katarina Frostenson. Där den första spänner över mycket lång tid, flertalet historieskikt och många karaktärer går den sistnämnda in i en specifik tid i en uppburen persons berättelse, fall och flykt under en kris.

För fjärde gången tar sig regissören Martin Rosengardten an en text av den tyske hyllade dramatikern Roland Schimmelpfennig. I denna version av ”Odysséen” har Odysseus väntande hustru Penelope tagit sig en älskare och det är denna lärare som berättar för henne om Odysseus alla irrfäder under deras nattliga bilfärder.

- Schimmelpfennig är fruktansvärt rolig och fruktansvärt frustrerande att arbeta med, säger Martin Rosengardten. Jag väljer att tolka hans sätt att skriva som en uppmaning till oss att leka fram en berättelse, så det gör vi!

”Odysséen” får Sverigepremiär på Folkteatern, Stora Scenen den 22 oktober och den åttahövdade ensemblen består av Andrea Paddington Edwards, Krister Kern, Michalis Koutsogiannakis, Lena B Nilsson, Ossi Niskala, Alexandro Soltani, Emilie Strandberg och Shada Sulhav.

På Lilla Scenen har monologen ”K” urpremiär ett par veckor tidigare, närmare bestämt den 8 oktober. Monologen är en dramatisering av poeten och den tidigare akademiledamoten Katarina Frostensons bok med samma namn. För dramatiseringen står Kristian Hallberg och för regin står Tobias Hagström-Ståhl.

- Jag lockas av paradoxen att både få känna med K och reagera mot K, säger Tobias Hagström-Ståhl, som ligger bakom både regi, scenografi och ljusdesign i uppsättningen.

Framför publiken står skådespelaren Ylva Olaison men trots att det är en monolog är hon inte ensam på scenen. Vid sin sida har hon kompositören och musikern Lovisa Samuelsson som ackompanjerar och bygger upp stämningshöjande melodier under hela föreställningen.

För mer information och för att boka intervjuer med de inblandade i höstens premiärer på Folkteatern, kontakta pressansvarig Karolina Lindblad, karolina.lindblad@folkteatern.se, 0735-24 97 20.

Odysséen
      av Roland Schimmelpfennig efter Homeros berättelse

Regi: Martin Rosengardten
      Scenografi och kostymdesign: Elin Hallberg
      Ljusdesign: Mira Svanberg
      Musik: Martin Rosengardten
      Koreografi: Ossi Niskala
      Mask- och perukdesign: Ellen Holmström och Suz Åberg

Medverkande: Andrea Paddington Edwards, Krister Kern, Michalis Koutsogiannakis, Lena B Nilsson, Ossi Niskala, Alexandro Soltani, Emilie Strandberg, Shada Sulhav

Sverigepremiär på Folkteatern, Stora Scenen 22 oktober 2022.

Spelas fram till och med 10 december.

K
      efter en bok av Katarina Frostenson

Idé: Ylva Olaison och Kristian Hallberg
      Manus: Kristian Hallberg
      Regi, scenografi och ljusdesign: Tobias Hagström-Ståhl
      Kostym- och maskdesign: Jenny Ljungberg
      Kompositör och musiker på scen: Lovisa Samuelsson
      Medverkande: Ylva Olaison

Urpremiär på Folkteatern, Lilla Scenen 8 oktober 2022.

Spelas till och med 24 november.