Välkommen att recensera The Point of No Return - ett gästspel från London.

Välkommen att recensera The Point of No Return - ett gästspel från London.

Välkommen att recensera The Point of No Return - ett gästspel från BeFrank Theatre, London.

En pjäs om människorna bakom protesterna, våldet och revolutionen, där varje karaktär och scen har sitt ursprung i en verklig människas öde.

Spelas på Folkteatern i Göteborg 2-4 juni. Boka dina recensionsbiljetter hos Karolina Lindblad, karolina.lindblad@folkteatern.se.

The Point of No Return av Tommy Lexen

Ett land i kris – en huvudstad i brand

Bakom en stor barrikad väntar en målmedveten men brokig skara människor, från olika generationer, samhällsskick och regioner. De har gått samman för att visa sitt motstånd mot den regering som svikit, utmanat och slagit dem blodiga. Några kvarter därifrån utrustas svartklädda polisenheter med skarpa vapen och på hustaken syns fler och fler prickskyttar. Familjerelationer ställs emot varandra, sot täcker gatstenarna, doften av bränt gummi och tårgas ligger luften. Landet håller andan.

The Point of No Return är en tankeväckande pjäs om människorna bakom protesterna, våldet och revolutionen, där varje karaktär och scen har sitt ursprung i en verklig människas öde. Det är en berättelse med perspektiv från båda sidor av barrikaden; demonstranter, kravallpolis, studenter, politiker, journalister och passiva åskådare. Till vilket pris ska vi kämpa för det vi tror på?

Utmanande och kritikerrosade BeFrank Theatre Company från London kommer till Folkteatern med en skrämmande aktuell föreställning. The Point of No Return är baserad på fyra av de mörkaste dagarna i Europas moderna historia då närmare hundra civila demonstranter blev skjutna på Kievs gator.

"Tommy Lexen‘s vision of recreating a revolution on stage is a success"
"BeFrank Theatre have brought a revolution to the stage" Theatre Fullstop 150508

"it is courageous and innovative" The Stage 150430

"an interesting, emotive piece that tackles important issues and events"
"a powerful piece of theatre" The Upcoming 150430

"terrifyingly brilliant" The News Hub 150430

"excellently performed" londontheatre1.com 150430

"The experience is mesmeric" Londonist

Förra sommaren reste den svenska regissören och manusförfattaren Tommy Lexen, tillsammans med en kompositör och en skådespelare, till det konfliktdrabbade Ukraina för att genomföra en omfattande research inför en ny teaterpjäs. Projektet har nu blivit till den högaktuella föreställningen The Point of No Return som fokuserar på människorna bakom protesterna, våldet och revolutionen i Ukraina, hotet mot yttrandefriheten och den ökade nationalismen i Europa.

BeFrank Theatre Company

BeFrank Theatre Company består av scenkonstnärer, skådespelare och musiker från Sverige, England och ytterligare sju länder från världens alla hörn. BeFrank gör teater om globala händelser och stora frågeställningar i vår samtid, alltid i samarbete med akademiska partners, politiska experter och journalister, också de från olika länder. Kompaniet etablerades 2010 och har sedan 2013 sin hemmascen på New Diorama Theatre i London.

Tommy Lexen

Tommy Lexen har varit dramatiker och regissör inom teater och film sedan 2005. Han har jobbat med teatergrupper och produktioner i Sverige, England, Tyskland, Ukraina, Ungern, Ryssland och DR Kongo. Tommy har en magister i Filmmanus från Stockholms Dramatiska Högskola och en master (MA) i Teaterregi från Royal Central School of Speech & Drama, London.

The Point of No Return hade urpremiär den 28 april 2015 på New Diorama Theatre, London.

Folkteatern skall vara den samtida teatern för den breda publiken. Vi arbetar med kvalitativ scenkonst för vuxna och barn. Vi vill ta tillvara scenkonstens potential att vara en orädd röst i samhället. Våra föreställningar vågar utmana och ifrågasätta normer och strukturer. Med rötter i folkbildningen har vi en unik historia att utveckla. Vi är en normkreativ arbetsplats som prioriterar mångfald.

På Röda Scenen spelar vi ofta nyskriven dramatik och varvar med gästspel för att få en omväxlande repertoar. På Vita Scenen spelas egna föreställningar och gästspel av mindre format för vuxna och barn. Vår Foajé passar utmärkt för samtal, konserter och föreläsningar. Dessutom turnerar vi, främst i Västra Götalandsregionen men även i andra delar av landet.

Folkteatern är en länsteater med anslag och uppdrag från Västra Götalandsregionen. Teatern drivs som en ekonomisk förening med medlemmar från nära 300 olika organisationer och föreningar. Omkring 45 anställda arbetar i lokalerna på Järntorget i Göteborg. Konstnärlig ledare är Frida Röhl.