Fonus tar fram minnesarmband för att hylla den man hållit kär

Fonus tar fram minnesarmband för att hylla den man hållit kär

Döden ses ofta som ett tabubelagt ämne. Det kan vara svårt att veta när andra tycker att det är okej att prata om livets slut, hur man påbörjar samtalet och hur man kan närma sig någon som är i sorg. För att minnas den man hållit kär och närma sig sorgen har Fonus tagit fram ett minnesarmband.

En ny Novus-undersökning från Fonus visar att fler än hälften (55 procent) tycker att det är svårt att veta vad man ska säga eller hur man ska bete sig runt någon som sörjer. Även de i sorg (40 procent) märker att många har svårt att veta hur de ska agera mot dem. Fonus har tillsammans med smyckeskreatören L8 Hasselblad, tagit fram ett minnesarmband som kan stötta de som är i sorg, men också för att närma sig samtalet och sorgen. Armbandet symboliserar de minnen som aldrig kommer att försvinna ur tiden, även om den man hållit kär gjort det.

- När man förlorar någon kär känns det som ett tomrum som aldrig kommer att gå att fylla. Jag har gjort evighetsåttan, för att hedra minnet av personen som ingen kan ta ifrån en. Minnena finns för alltid i evighet, berättar L8 Hasselblad, smyckeskreatör.

Hur vi sörjer har förändrats med tiden. Förr var döden mer närvarande i hemmet. De flesta både föddes och dog hemma och det fanns både kläder och smycken som var avsedda att bäras vid sorg. Släktingar bar ofta så kallade sorgband, både före och efter begravningen, för att markera att de befann sig i sorg. Bandet var också användbart för vänner och bekanta som då kunde anpassa sitt beteende och visa stöd för personen.

- Idag är det väldigt ovanligt att bära ett sorgband. Jag tycker att det är synd att vi idag inte har något sätt att visa att man är i sorg eftersom den påverkar oss så starkt. Vi vet att många tycker det är svårt att prata om döden och inte riktigt vet hur de ska börja samtalet. Jag hoppas att det här minnesarmbandet kan hjälpa många att närma sig personer som är i sorg, säger Conny Sohlberg, begravningsentreprenör på Fonus.

Armbandet, som är smyckat med evighetssymbolen, hyllar den värme och glädje som man känner när man tänker på den man minns. För evigt.

Information om minnesarmbandet:

• Armbandet är tillverkat av ett tunt svart band med en evighetssymbol i silver, designat av L8 Hasselblad.
  • Minnesarmbandet kan ges som gåva i stället för, eller i kombination med, en kondoleansblomma till de anhöriga. Det kan också köpas av anhöriga för att påminnas om den man saknar.
  • Armbandet finns på alla Fonusbyråer över hela Sverige. Hitta din lokala Fonusbyrå på www.fonus.se
  • Pris: 295kr.