1 av 3 har svårt att minnas en nära anhörig – Fonus hjälper dig minnas under allhelgona

Under årets allhelgona utökar Fonus sin hjälp till dem som vill minnas och hedra närstående som gått bort. Många tycker att det är svårt att hålla i minnena över tid och därför lanseras verktyget Minneshjälpen tillsammans med psykologen Liria Ortiz. Fonus kommer också att tända ljus på fler gravar och minnesplatser över hela landet.

En färsk undersökning från Fonus och Kantar Sifo visar att många skulle vilja minnas anhöriga som gått bort bättre. Nästan hälften, 47 procent, uppger att minnet av den bortgångne förändras mycket över åren. Var tredje svensk, 32 procent, tycker att det är svårt att veta hur man ska hålla kvar minnena. För att möta det behovet har Fonus tagit fram Minneshjälpen.

Allhelgona är minnenas högtid och vi vill gärna uppmuntra människor att tänka på de fina stunder man haft med närstående som slutat leva och inte längre finns bland oss på samma sätt som tidigare. Och när sorgearbetet på många sett har behövt se annorlunda ut i ett par år är det viktigt för oss att hjälpa till och skapa bra förutsättningar för fina stunder att minnas dem på, säger Conny Sohlberg, kommunikationsansvarig på Fonus.

Minneshjälpen har utvecklats tillsammans med den välrenommerade psykologen Liria Ortiz, som bland annat fått Stora psykologpriset 2017. Det är en film som ger råd om hur man kan minnas bättre och samtidigt sätter igång tankar som hjälper en att koppla ihop olika saker med en person man stått nära. Minneshjälpen finns på Fonus hemsida och alla kan ta del av den utan kostnad.

Ett sorgearbete pågår ofta i flera år efter att en nära anhörig gått bort och våra minnen är en viktig del i det. De är också en viktig källa till glädje. Det är däremot naturligt att minnena bleknar med tiden men det finns metoder för att hålla dem vid liv och minnas bättre. Det kan därför vara både nyttigt och fint att ge sig själv en extra stund tillsammans med sina minnen under allhelgona. Om du vill ha konkreta tips är Minneshjälpen ett bra verktyg, säger Liria Ortiz.

Tänder ljus för dem som inte kan

Under årets allhelgona utökar Fonus också sin service för dem som inte själva kan tända ljus på närståendes gravar. Det är en stor grupp, 31 procent uppger i undersökningen att de skulle vilja men inte kan besöka en anhörigs grav. Den vanligaste anledningen är att man bor för långt bort, det svarar 69 procent.

I år kommer 957 kyrkogårdar att ingå i servicen som även den är kostnadsfri. Tjänsten kan beställas på fonus.se eller på en fonusbyrå och den som vill får en bild på det tända ljuset skickad till sig, berättar Conny Sohlberg.

Vår ljuständning har blivit enormt uppskattad och i fjol blev det kanske extra aktuellt till följd av pandemin. Då tände vi 13 789 ljus runt om i Sverige. Även i år är det många som inte själva kan vara på plats vid gravar och minnesplatser. Det är då för många en tröst att det brinner ett ljus där ändå, säger han.

För mer information, kontakta:

Conny Sohlberg, kommunikationsansvarig på Fonus

Tel direkt: 023-48 88 80, E-post: Conny.sohlberg@fonus.se

Läs mer om Minneshjälpen, undersökningen och ljuständningen på fonus.se

Fonuskoncernen erbjuder prisvärda och kvalitativa tjänster inom begravning och juridik. Fonus är Sveriges enda rikstäckande och mest anlitade begravningsbyrå, medan Familjens Jurist är Sveriges största plattform för juridisk rådgivning till privatpersoner. Inom koncernen finns även andra välkända varumärken som Vita Arkivet, Fondkistan, Bouppteckna.se och Farväl.se. Det gemensamma målet är att göra människors vardag tryggare och att vara ett stöd i beslut som rör livets stora frågor. Koncernen omsätter totalt 1,2 miljarder kronor och har 950 anställda på 300 kontor. Fonuskoncernen ägs kooperativt av cirka 1 150 organisationer runt om i Sverige. All vinst återinvesteras i företaget för att göra verksamheten ännu bättre för kunder, medarbetare och samhället i stort.