Fonus lanserar Alla djurhelgons dag och anordnar ljuständning till minne av alla djurvänner

Hundar, katter, kaniner eller reptiler – idag är alla våra husdjur en del av familjen och förgyller vardagen. Men med den starka kärleken kommer också en stor sorg den dagen som de inte längre finns med oss, och många upplever att omgivningen inte förstår hur stark sorgen är. Den 4 oktober lanserar Fonus därför ett nytt initiativ, Alla djurhelgons dag, till minne av alla de husdjur som vi sörjer och anordnar även en ljusceremoni där man tillsammans kan tända ljus för att minnas och hedra.

En ny Novus-undersökning från Fonus visar att åtta av tio svenskar (79 procent) någon gång har förlorat ett husdjur. Varannan djurägare (52 procent) upplevde att sorgen var större än de förväntat sig och fler än fyra av tio (43 procent) menar att sorgen går att jämföra med när en nära anhörig går bort.

Att hålla en begravning eller ceremoni till minne av den man förlorat är för de flesta en viktig del i sorgeprocessen, oavsett om det är en närstående eller ett husdjur. Det handlar om att få ta sitt farväl av någon som man delat mycket med, men också att få minnas. Att tända ljus för de vi saknar är en tradition som funnits länge och vi ville skapa en dag specifikt tillägnat alla de husdjur som varit en viktig del i våra liv. På ljusceremonin som vi håller i Stockholm kommer jag tända ett ljus för min barndomskatt Moa som jag än idag känner ett väldigt starkt band till, säger Conny Sohlberg, begravningsentreprenör på Fonus.

Trots att husdjur ses som en familjemedlem är det många som upplever att omgivningen inte förstår sorgen, både bland vänner och familj (15 procent) samt kollegor och arbetsgivare (18 procent). Hundcoachen Fredrik Steen kommer ofta i kontakt med hundägare som förlorat sin hund:

Känslorna mellan hund och människa är otroligt starka, det är inte en slump att vi alltid har kallat hunden för människans bästa vän och familjemedlem. Det är vanligt att man märker av en saknad även hos hundar som förlorat en annan djurvän, husse eller matte. Själv har jag alltid haft hundar runt mig och därför också förlorat många lurviga vänner, vilket man tyvärr aldrig vänjer sig vid. Därför tycker jag att Fonus initiativ är både fint och viktigt, där vi tillsammans kan samlas och minnas alla fantastiska husdjur, säger Fredrik Steen, hundcoach och hundexpert på TV4.

Ljusceremonin kommer hållas den 4 oktober på djurkyrkogården på Djurgården, Kaknäsvägen 32, i Stockholm och börjar klockan 17.00. Alla är välkomna, både människor och djur, för att tända ett ljus för en djurvän man saknar. Mer information om initiativet och ljuständningen finns här.

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Fonus. Syftet med undersökningen är att ta reda på målgruppens tankar om ämnet döden. Undersökningen genomfördes via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel. Totalt gjordes 4741 intervjuer mellan 30 juni och 20 juli 2023.

Fonus ekonomisk förening erbjuder prisvärda och kvalitativa tjänster inom begravning och juridik. Fonus är Sveriges enda rikstäckande och mest anlitade begravningsbyrå, medan Familjens Jurist är Sveriges största plattform för juridisk rådgivning till privatpersoner. Inom koncernen finns även andra välkända varumärken som Vita Arkivet, Fondkistan, Bouppteckna.se och Farväl.se. Det gemensamma målet är att göra människors vardag tryggare och att vara ett stöd i beslut som rör livets stora frågor. Fonus ekonomisk förening ägs kooperativt av cirka 1140 organisationer runt om i Sverige och omsätter totalt 1,3 miljarder kronor med 950 anställda på 300 kontor. All vinst återinvesteras i föreningen för att göra verksamheten ännu bättre för kunder, medarbetare och samhället i stort.