Låtarna svenska folket vill ha på sin begravning

Låtarna svenska folket vill ha på sin begravning

Att tänka på döden är något de flesta väljer bort. När det gäller musik till den egna begravningen verkar det dock vara annorlunda. Hälften av svenskarna har nämligen någon gång tänkt ”Den här låten vill jag ha på min begravning”. Nu har Fonus sammanställt både de vanligaste och de mer ovanliga önskemålen.

Ett av de val du står inför när du ska planera en begravning är musik. Men redan innan det har så många som 52 % av svenskarna funderat på vilken musik de skulle vilja ha på sin egen begravning.Det visar en undersökning som begravningsbyrån Fonus gjort tillsammans med Kantar Sifo.

- För vissa har det inte så stor betydelse, de vill lämna till de anhöriga att bestämma. Men många är också tydliga, både i Vita Arkivet och i den här undersökningen att de vill att musiken som spelas ska vara personlig, säger Peter Göransson, kommunikationschef på Fonus.

Just det personliga är något som Fonus ser växer. För vilka låtar som önskas skiljer sig mycket, visst finns det några favoriter men allt fler personliga val görs. Fonus vill uppmuntra fler till att göra personliga val i allt från mat till musik. Därför samlar de nu låtarna svenska folket vill ha på sin begravning i en spellista.

- Musik har ju den fantastiska förmågan att väcka minnen och känslor och förmedla sånt som kan vara svårt att sätta ord på. Både ceremoni och minnesstund kan idag bli väldigt personliga och det personliga avskedet hjälper ofta de anhöriga att gå vidare, att känna att det blev en stund som speglade det liv som levts,säger Peter Göransson.

Några av de mest önskade låtarna i undersökningen:

• Håll mitt hjärta – Björn Skifs
  • Hallelujah – Jeff Buckley bl.a.
  • En stund på jorden - Laleh
  • Koppången – Helen Sjöholm
  • My way – Frank Sinatra bl.a.

Några av de mer ovanliga önskemålen:

• Highway to hell – AC/DC
  • Always look on the bright side of life – Monty Python
  • Lush life – Zara Larsson

Hela listan finns på Spotify här: https://spoti.fi/2RLjZpe och på www.fonus.se/musik kan du lägga till din låt i spellistan.

Vi har sedan 1945 hjälpt våra kunder genom hela processen att planera och genomföra en vacker begravning. Det har gett oss lång och stor erfarenhet av att utforma alla typer av begravningar – borgerliga, kyrkliga eller efter någon annan trosuppfattning.

Conny Sohlberg

Presskontakt Kundområdeschef Sverige 023-48 88 80