Fredrik Steen tänder ljus för sin första hund Gissa

Ljusceremoni till minne av våra husdjur lockade många besökare

Under onsdagen den 4 oktober lockades många, både människor och djur, till djurkyrkogården på Djurgården i Stockholm. På plats hölls en ljusceremoni tillägnad alla saknade djurvänner, anordnad av Fonus som en del av det nya initiativet Alla djurhelgons dag.

Under ljusceremonin tändes över hundra ljus till minne av alla saknade husdjur, och både begravningsentreprenören Conny Sohlberg och hundcoachen Fredrik Steen höll tal om husdjur som fortfarande har en stor plats i deras hjärta. För de som inte hade möjlighet att närvara på plats kunde man tända ljus hemma och dela i sociala medier.

Engagemanget för den nya dagen och ljusceremonin har varit väldigt stort och uppskattat. Jag känner mig väldigt ärad att få vara en del av initiativet och själv få möjlighet att minnas tillbaka på alla hundar som jag haft glädjen att ha i mitt liv. Under ljusceremonin tänkte jag lite extra på min allra första hund Gissa, som var en blandrastik. Hon var otroligt viktig för mig och en anledning till att jag jobbar med hundar idag, säger Fredrik Steen, hundcoach och hundexpert på TV4.

Ulf Malmström var en av de som var på plats med sin hund Dusty för att tända ljus. Han har haft hund nästan hela sitt liv:

För mig känns det otroligt fint att våra husdjur får en egen dag som vi minns dem på. Många går och bär på en sorg som man aldrig får ge uttryck för. Jag har haft hund nästan hela mitt liv, men idag tänker jag lite extra på min senaste hund, en border collie, som faktiskt räddade livet på mig flera gånger på grund av min diabetets, berättar Ulf.

En stor majoritet svenskar (79 procent) har någon gång förlorat ett husdjur enligt en ny Novus-undersökning från Fonus, och sorgen som följer är för många (43 procent) lika stor som när en nära anhörig går bort. Hur man sörjer och minns sin gamla djurvän är däremot inte alltid så självklar och reglerna skiljer sig även åt mellan kommunerna. De flesta uppger att de begravt sitt husdjur i sin trädgård (45 procent), sparat eller spridit askan (22 procent) och bara tre procent har begravt djuret på en djurkyrkogård.

Det var en otroligt fin ljusceremoni och vi var många som tände ljus för våra gamla djurvänner. Jag skulle säga att det är precis lika viktigt för alla man sörjer, människor som djur, att minnas på olika sätt. För vissa är det genom att besöka en gravplats, för andra är det att tända ett ljus och dela minnen med andra. Vi på Fonus anordnar inte själva djurbegravningar men man kan oftast få hjälp via djurkyrkogården. Annars tycker jag att det är fint att hålla en mindre ceremoni hemma eller på en annan plats som betytt mycket för husdjuret där man samlas och tänder ljus till minne, säger Conny Sohlberg, begravningsentreprenör på Fonus.

Tänk på detta när du ska begrava ditt husdjur

Olika regler i respektive kommun
Reglerna för hur man får begrava sitt husdjur skiljer sig åt mellan olika kommuner, var noga med att kolla upp vad som gäller i din kommun först. Hästar har ett eget regelverk eftersom de inte räknas som husdjur/sällskapsdjur juridiskt men vanligtvis är det samma regler för övriga husdjur oavsett om det är en kanin eller en större hund. I exempelvis Stockholm, Göteborg och Helsingborg får man begrava sitt djur vid den egna fastigheten med vissa villkor kring hur gravens djup och att djuret behöver vara kremerat.

Kremering eller jordbegravning?
När ett husdjur går bort finns det tre alternativ att välja på: kremering hos veterinär/krematorium där askan sprids vid anläggningen, separat kremering då askan lämnas tillbaka till ägare eller begravning på tillåten plats eller djurkyrkogård. Vissa djurkyrkogårdar begraver dock endast kremerade husdjur.

Anordna en minnesstund
Det är tufft att säga farväl till ett husdjur som betytt mycket, men det kan vara till hjälp att anordna någon typ av minnesstund. Välj ett sätt att minnas som passar dig och ditt djur. För vissa är det att tända ett ljus ensam på en plats man spenderat mycket tid på, för andra en ceremoni på en djurkyrkogård med hela familjen.

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Fonus. Syftet med undersökningen är att ta reda på målgruppens tankar om ämnet döden. Undersökningen genomfördes via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel. Totalt gjordes 4741 intervjuer mellan 30 juni och 20 juli 2023.

Fonus ekonomisk förening erbjuder prisvärda och kvalitativa tjänster inom begravning och juridik. Fonus är Sveriges enda rikstäckande och mest anlitade begravningsbyrå, medan Familjens Jurist är Sveriges största plattform för juridisk rådgivning till privatpersoner. Inom koncernen finns även andra välkända varumärken som Vita Arkivet, Fondkistan, Bouppteckna.se och Farväl.se. Det gemensamma målet är att göra människors vardag tryggare och att vara ett stöd i beslut som rör livets stora frågor. Fonus ekonomisk förening ägs kooperativt av cirka 1140 organisationer runt om i Sverige och omsätter totalt 1,3 miljarder kronor med 950 anställda på 300 kontor. All vinst återinvesteras i föreningen för att göra verksamheten ännu bättre för kunder, medarbetare och samhället i stort.