Pengar får ge vika för kärlek när svensken definierar meningen med livet

Pengar får ge vika för kärlek när svensken definierar meningen med livet

Att vara lycklig, bli älskad eller umgås med familjen, toppar listan över vad vi svenskar anser är meningen med livet. Det visar en undersökning genomförd av begravningsbyrån Fonus.

Samma undersökning visar att vänner och familj blir viktigare ju äldre vi blir. 50 procent av de tillfrågade över 60 år svarar att just det är meningen med livet. På samma fråga håller bara 32 procent i ålderskategorin 18-39 år med.

- Självklart kan prioriteringar i livet ändras, och det finns lika många meningar med livet som det finns människor. Men att familj och vänner blir viktigare ju äldre vi blir känns fint, säger Fonus marknadschef Peter Göransson.

Att bli rik, eller framgångsrik är enligt undersökningen inte meningen med livet. Det är också något som blir mindre intressant ju äldre vi blir. Åtta procent i åldrarna 18-39 tycker att framgång är viktigt, medan endast två procent bland de tillfrågade över 60 år instämmer.

Vi har sedan 1945 hjälpt våra kunder genom hela processen att planera och genomföra en vacker begravning. Det har gett oss lång och stor erfarenhet av att utforma alla typer av begravningar – borgerliga, kyrkliga eller efter någon annan trosuppfattning.