Tills döden skiljer oss åt – därför är det viktigt att prata om livets slut med sin partner

Bröllopssäsongen är här och förberedelserna är i full gång. Mitt i all bröllopsyra är det viktigt att diskutera stora frågor tillsammans med sin partner. Familjerättsjuristen Carola Erixon Gyllenmyr och begravningsentreprenören Conny Sohlberg lyfter frågor som är viktiga att prata om inför ett livslångt partnerskap.

Varje år gifter sig tusentals svenska par och sommaren är högsäsong för bröllop i Sverige. Innan det blivit dags att säga ja till varandra har man vanligtvis pratat om de flesta av livets stora frågor som barn, hushåll och ekonomi, för att skapa en samsyn och gemensam väg framåt i relationen. Men det finns vissa frågor, som är minst lika betydelsefulla, som svenskarna glömmer att diskutera, både innan och under äktenskapet.

Ska ni gifta er är det viktigt att planera framåt om livet skulle ta en plötslig vändning. Fundera på om ni behöver ha juridiska dokument, som äktenskapsförord och testamente, på plats och försök tänka både långsiktigt och kortsiktigt. Det inkluderar även livets slut. Som jurist märker jag att många blir förvånade över sådant som kommer fram när någon avlider, exempelvis i ett testamente eller i Vita Arkivet, och därför är det viktigt att ha en dialog om allt som hör livet till tidigt i relationen. Inte bara för att det sätter grunden för en sund och jämställd relation, utan också för att det skapar en trygghet om något plötsligt skulle hända, säger Carola Erixon Gyllenmyr, familjerättsjurist på Familjens Jurist.

Förutom de juridiska delarna av ett äktenskap är det viktigt att prata om praktiska frågor som rör livets slut, exempelvis hur man vill begravas. En undersökning som Fonus låtit Novus genomföra visar att de allra flesta, 65 procent, har tänkt på hur de vill ha sin egen begravning, men endast var tredje (34 procent) har berättat om det för sin partner. Äldre (43 procent) har pratat om det i högre utsträckning än yngre (31 procent).

Resultatet förvånar mig inte. Det är ett tydligt tecken på att döden och begravning fortfarande är ett känsligt ämne i samhället och att vi inte ens vågar öppna upp oss för våra partners i många fall. För de som vågar dela med sig kommer det på tal sent i relationen. Att prata om varandras begravning tidigt i äktenskapet ser jag som en stor kärlekshandling. Inte bara för att det är ett tecken på att man vill att relationen ska hålla, utan också för att man vågar blotta sina innersta tankar och känslor. Har man pratat om sin begravning underlättar det även för ens partner när man går bort, som slipper fundera över om hen väljer rätt blommor, musik eller andra detaljer, säger Conny Sohlberg, begravningsentreprenör på Fonus.

Så kan du prata om livets slut med din partner

Planera inför framtiden
Att gifta sig är en stor livsförändring. Men det är också viktigt att komma ihåg att ett giftermål även är en stor förändring rent juridiskt. Var medveten om hur äktenskapet påverkar relationen och tänk på att du och din partner kan påverka situationen med hjälp av juridiska dokument. Exempelvis kan äktenskapsförord och testamente vara bra att upprätta. Genom att sätta sig ned och planera inför framtiden säkrar man upp för framtida konflikter.

Dela sorg tillsammans med din partner
Sorg är något som alla går igenom någon gång i livet. Reaktionerna på sorg är väldigt individuella och det varierar även hos varje person över tid, samt hur man vill bearbeta den. De flesta vill inte bära sorgen själv, utan att öppna upp sig och prata om den med andra. Det kan exempelvis handla om att prata om gamla minnen av en älskad farmor eller visa ett gammalt favoritrecept som har gått från generation till generation.

Fundera över din egen begravning
Först och främst är det bra att fundera på hur man vill ha sin egen begravning. Det finns många frågor att ta ställning till, exempelvis om man vill kremeras eller inte, om det finns några särskilda låtar som man vill ska spelas under ceremonin, och om man vill ha ett speciellt tema på begravningen. Tänk på att få det nedskrivet, exempelvis i Vita Arkivet, eftersom det är dina anhöriga som ska se till att verkställa planerna efter din bortgång. Ha gärna med din partner under planeringsfasen och fråga hur hen ser på sin egen begravning.

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Fonus. Syftet med undersökningen är att undersöka målgruppens tankar om ämnet döden. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel. Totalt gjordes 4772 intervjuer mellan 9 och 15 september 2022.

Fonuskoncernen erbjuder prisvärda och kvalitativa tjänster inom begravning och juridik. Fonus är Sveriges enda rikstäckande och mest anlitade begravningsbyrå, medan Familjens Jurist är Sveriges största plattform för juridisk rådgivning till privatpersoner. Inom koncernen finns även andra välkända varumärken som Vita Arkivet, Fondkistan, Bouppteckna.se och Farväl.se. Det gemensamma målet är att göra människors vardag tryggare och att vara ett stöd i beslut som rör livets stora frågor. Koncernen omsätter totalt 1,2 miljarder kronor och har 950 anställda på 300 kontor. Fonuskoncernen ägs kooperativt av cirka 1 150 organisationer runt om i Sverige. All vinst återinvesteras i företaget för att göra verksamheten ännu bättre för kunder, medarbetare och samhället i stort.