Kreativa och hållbara lösningar på Framtida transporter

Kreativa och hållbara lösningar på Framtida transporter

Det är dags för final i skolprojektet Framtida transporter! Tisdag den 29 januari presenteras över 30 olika förslag för en mer hållbar framtid. Vilket bidrag imponerar mest på juryn, vilka företag hittar nästa generations medarbetare och vem bestämmer sig för att studera teknik på universitetet?

Transportnäringens största utmaningar är att göra transporter energismartare, miljövänligare och effektivare. Under finalen av Framtida transporter den 29 januari på Universeum, hittar vi kanske några av framtidens lösningar för hållbara transporter.

– Det är ett dilemma att transportsystemet, som är till så stor nytta för oss, samtidigt är ett av de största hoten mot natur och klimat. Men genom att engagera och intressera elever för innovationer och hållbar utveckling kan kanske framtidens transporter vara säkrade, säger Anna Havel, projektledare för Framtida transporter och pedagog på Universeum.

Bäddar för kompetensförsörjning

Framtida transporter har arrangerats av Universeum sedan 2012 och bygger på en arbetsmodell som engagerar lärare, elever, näringsliv, akademi och politik. Arbetssättet ger stora möjligheter att utveckla elevernas entreprenöriella förmågor samt att arbeta över ämnesgränserna.

I Framtida transporter får eleverna insyn i de många möjligheter till studier och arbete som transportsektorn erbjuder. Samtidigt får de vuxna möta framtidens potentiella medarbetare och ta del av deras idéer. Svensk Sjöfart och Sjöfartens arbetsgivarorganisation deltar i projektet, bland annat genom en mässa, som expert och i en jury där även sjöfartens hederspris kommer att delas ut.

– Vi deltar i projektet både för att inspirera ungdomar till att välja transportsektorn som sin arbetsplats i framtiden, men också för att själva inspireras av ungdomarnas innovativa idéer. Vi har tidigare år sett intermodala transportlösningar, förslag på hur fartyg kan bli fossilfria och även helt nya transportsätt - det ska därför bli mycket kul att se årets transportinnovationer, säger Carolina Kihlström, projektledare och kommunikationsansvarig på Svensk Sjöfart.

Tisdag 29 januari klockan 9–14 är det final i Framtida transporter på Universeum. Över 30 klasser med cirka 800 elever och lärare kommer delta tillsammans med skolprojektets partners.

Projektpartners

2019 genomförs Framtida transporter i samarbete med Chalmers, Greencarrier, Göteborg Energi, Göteborgs Hamn, Göteborgs Stad Trafikkontoret, Göteborgs universitet, Hogia, SARF, Svensk Sjöfart, Taxi Göteborg, Volvo, Västsvenska paketet, Västtrafik samt Kollektivtrafik och Infrastruktur i Västra Götalandsregionen.

Publicerad: 2019-01-28