Glädjande bifall för småföretagarvänlig föräldrapolitik på Miljöpartiets kongress

På söndagen avslog Miljöpartiets kongress förslaget om individualiserad föräldraförsäkring, för att istället verka för att göra det möjligt att överlåta föräldraledighet till andra än vårdnadshavarna. Dessutom röstades motionen om "Föräldraledighet för småföretagare" 10.5,  igenom.

Se vår intervju med motionären Carl Ståhle här

Att göra föräldraförsäkringen mer flexibel är en fråga som Företagarna driver hårt, eftersom det för många småföretagare är svårt att få föräldraledigheten att gå ihop med nuvarande regler.

-  Möjligheten att vara föräldraledig är en ovärderlig förmån, en chans att introducera sitt barn till världen. För anställda är detta en självklarhet, men reglerna i föräldraförsäkringen gör att få småföretagare har möjlighet att vara lediga med sina barn. Det har skapat inlåsningseffekter och blivit ett jämställdhetsproblem, säger Företagarnas vd Gunther Mårder.

Nyligen släppte Företagarna rapporten Föräldrafällan, som visar att småföretagare är föräldralediga betydligt kortare period än anställda. Särskilt dramatisk är skillnaden för kvinnliga företagare där var tredje tar ut högst tre månader föräldraledighet. Bland alla mammor i Sverige tar endast två procent ut så få dagar.

Två av tre företagare är dessutom endast föräldralediga på deltid eftersom de inte har möjlighet att vara lediga på heltid – var tredje kvinna och nästa hälften av männen har svarat att den korta ledigheten beror på att det inte går att vara ledig från den egna verksamheten. En företagare som gör sig otillgänglig för kunder i åtta månader riskerar att inte ha något företag att återvända till efter föräldraledigheten.

- I dagsläget tvingas alltså småföretagare många gånger att välja mellan sitt företag och föräldraledighet. Det är ett val som inte anställda behöver göra och det är därför glädjande att Miljöpartiets kongress tagit dessa beslut, sager Günther Mårder.

Läs också socialförsäkringsminister Annika Strandhäll om Föräldrafällan i Aftonbladet (4/6 2015)

• politik analys opinion
  • föräldrafällan
  • annika strandhäll
  • mpkongress
  • miljöpartiet
  • günther mårder

Vi företräder närmare 70 000 företagare, vilket ger oss en stor möjlighet att påverka och driva opinion för ett bättre företagarklimat.